managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nederland verspreidt minder reclamefolders

Posted by managing21 on juni 15th, 2006

Vorig jaar is In Nederland het volume van ongeadresseerde brievenbusreclame voor het eerst gedaald. Dat blijkt uit cijfers van DDMA business Groep Verspreidingen. Er wordt daarbij gewag gemaakt van een daling met 1,7 procent tot 11,5 miljard exemplaren. De reclamefolders worden ook steeds goedkoper.

Elk Nederlands gezin krijgt gemiddeld 29 reclamefolders in de bus. De omzet van de productie en verspreiding daalde met 2,8 procent tot 681 miljoen euro. Ook het jaar voordien was daar al een besparing van 1,4 procent genoteerd. Gemiddeld kost een folder nu nog 5,9 eurocent. Tien jaar geleden was dat nog 8,9 eurocent.

Vijf sectoren namen voor tweederde van de reclamefolderbestedingen voor hun rekening. Food retail was goed voor 16 procent, gevolgd door bouwmarkten (14 procent), supermarkten (13 procent) en drogisterijen en parfumerieen (9 procent). Acht procent van de adverteerders zorgde voor 72 procent van de bestedingen.