managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Grote bedrijven onwennig met online reclame

Posted by managing21 on juni 15th, 2006

Grote bedrijven lopen achterop in internetreclame. Dat blijkt uit een studie van de American Advertising Federation (AAF) bij bedrijfsleiders over online adverteren. Grote bedrijven zouden vooral tot immobilisme gedreven worden omwille van de zogenaamde onzekerheid van het online medium.

“De meerderheid van de industriekapiteins is overtuigd van de efficiëntie van digitale marketing, maar bij de bedrijven uit de Fortune 500 heerst duidelijk minder vertrouwen over online reclame,” benadrukt de AAF. “Dat heeft blijkbaar veel te maken met een gebrek aan vertrouwdheid met het medium.”

Uit het onderzoek blijkt dat 91 procent van de ondervraagde bedrijfsleiders ervan overtuigd is dat online reclame voor adverteerders grote mogelijkheden biedt. Daarbij wordt vooral de return-on-investment als een belanrijke troef genoemd. Betaalde zoekopdrachten hebben volgens 42 procent van de ondervraagden de hoogste roi-opbrengsten.

Adverteerders bleken verder van mening dat weblogs een riskanter en minder effectief reclamemedium zijn dan contentsites die door de gebruikers worden opgevuld, zoals MySpace, YouTube of Facebook. Weblogs zijn volgens 62 procent van de ondervraagden te weinig voorspelbaar. Wel wordt gezegd dat adverteerders moeten inspelen op de mogelijkheden van virale marketing.

De ondervraagden stellen dat online reclame dit jaar twintig procent van de globale advertentiemarkt zal vertegenwoordigen. Tegen 2010 zou dat opgelopen zijn tot 32 procent. Vorig jaar had het internet een aandeel van 15 procent in de reclamemarkt.