managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Weinig strategische marketing bij bedrijven

Posted by managing21 on juni 18th, 2006

Slechts negen procent van de bedrijven heeft marketing tot strategische activiteit gemaakt. Dat blijkt uit een studie van Booz Allen Hamilton. De onderzoekers stellen daarbij dat een strategische marketing de omzet en winst met twintig procent kan doen stijgen. Ze geven de chief marketing officer daarbij een grote rol.

Volgens Booz Allen Hamilton speelt een chief marketing officer (cmo) daarbij een belangrijke rol in het bepalen van de strategie. “Zijn stem is van beslissend gewicht in strategische investeringen,” aldus de onderzoekers. “Hij leidt tot groeimogelijkheden op het hoogste niveau.”

Driekwart van de marketing-directeurs bepaalt volgens Booz Allen Hamilton mee de groeistrategie van de onderneming. De andere marketingafdeling zouden daarbij slechts een inbreng van 38 procent hebben. Daarnaast wordt gesteld dat 81 procent van de marketing-directeurs een belangrijke rol heeft in de productinnovatie en de bedrijfsstrategie.

Bovendien had ruim 80 procent een beslissende invloed op productlanceringen en marktontwikkeling. Traditionele marketingafdelingen dragen slechts 10 procent bij tot projecten die op groei zijn gericht.