managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Grote groei voor public relations

Posted by managing21 on juni 19th, 2006

Bedrijven zullen jaarlijks minstens negen procent meer uitgeven aan public relations. Dat is de conclusie van een studie van investeringsbank Veronis Suhler Stevenson. De return on investment zou immers veel hoger liggen dan bij andere reclamevormen, waarmee het steeds moeilijker wordt om de consument te bereiken.

In 1999 investeerde het Amerikaanse bedrijfsleven volgens de onderzoekers nog geen 2,5 miljard dollar in pr-projecten. In 2005 was dat bedrag echter al opgelopen tot ongeveer 3,7 miljard dollar. Voor de rest van het decennium voorspelt Veronis Suhler Stevenson een gemiddelde groei van minstens negen procent.

De globale markt voor reclame en marketing zal volgens het rapport gemiddeld 6,7 procent per jaar groeien. “Met traditionele reclamevormen wordt het steeds ingewikkelder om de consument te bereiken,” benadrukken de onderzoekers. “Daarom wordt er steeds meer teruggegrepen naar public relations.”

Onderzoek van Procter & Gamble toont aan dat de return on investment bij public relations aanzienlijk hoger ligt dan bij de andere reclamevormen. Nochtans investeert de Amerikaanse gigant nog altijd maar één procent van zijn totale marketingbudget aan public relations. Er wordt echter verwacht dat dit aandeel in de toekomst gevoelig zal stijgen.