managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juni 20th, 2006

Het Franse gasconcern Gas de France en het Italiaanse Camfin richten in Italië een gezamenlijk gasbedrijf op. Het nieuwe bedrijf heeft een waarde van 1 miljard euro en telt ruim 800.000 klanten. Camfin brengt zijn divisie Cam Gas plus 70 miljoen euro in. De bijdrage van Gas de France van het nieuwe bedrijf bestaat uit zijn belangen in Italcogim en Arcalgas. De Italianen krijgen een belang van 60 procent, de rest is voor het Franse gasconcern. Cam Gas doet vooral aan gasdistributie. Italcogim en Arcalgas zitten ook in de verkoop van gas. Vanaf 2008 heeft Gas de France het recht om van Camfin een belang van 20 procent in het nieuwe gasbedrijf over te nemen. 

De vissers in Europa kunnen de komende zeven jaar rekenen op 3,8 miljard euro EU-subsidie voor vernieuwing. De ministers van Visserij van de 25 EU-landen hebben daar maandag mee ingestemd. Grootste ontvanger is Spanje, dat recht heeft op ongeveer een miljard euro. De ministers ruzieden al sinds begin 2005 over de criteria voor het zogeheten Europese Visserijfonds. Zuid-Europese landen wilden ruime criteria, terwijl Nederland en andere Noordwest-Europese landen wilden voorkomen dat de subsidie zou leiden tot extra visserij. Op ambtelijk niveau is vorige week een akkoord bereikt dat vissers alleen EU-subsidie voor nieuwe motoren kunnen krijgen als de motor 20 procent minder vermogen heeft. België en Polen vinden dat nog te streng en onthielden zich daarom maandag van stemming. De Europese Commissie reageerde tevreden. “Het akkoord heeft de juiste balans tussen hulp aan de sector en een duurzamere visserij”, oordeelde Europees Commissaris Joe Borg (Visserij).

Rusland heeft een nieuwe schuldenregeling met westerse donorlanden verworpen. De regering in Moskou eist uitleg over een extra bedrag van 1 miljard dollar dat het nog aan Duitsland zou moeten betalen. De schuldenregeling betreft een vervroegde afbetaling van 22 miljard dollar. Vorige week werd in Parijs een voorlopig akkoord bereikt over de afbetaling. De Russische premier Michail Fradkov heeft de overeenkomst nu afgewezen. Een aanzienlijk deel van de schulden (9,6 miljard dollar) moet aan Duitsland worden terugbetaald. Dat land zegt nu nog aanspraak te maken op achterstallige rentebetalingen, zo melden de Russische media maandag. Rusland is al enige tijd bezig zijn schulden aan de donorlanden (verenigd in de Club van Parijs) vervroegd af te betalen. Het land is daartoe in staat omdat het veel geld verdient aan de verkoop van olie en gas. Een versnelde afbetalingsregeling scheelt Rusland ongeveer 7,6 miljard dollar. Vorig jaar loste Rusland 15 miljard dollar vervroegd af. Toen brachten de crediteurenlanden geen extra geld in rekening.

De luchtvaartalliantie SkyTeam belemmert op sommige routes de concurrentie. Dat concludeert de Europese Commissie (EC) in een onderzoek dat maandag is gestuurd naar de luchtvaartmaatschappijen die zijn aangesloten bij SkyTeam, waaronder Air France-KLM en Northwest Airlines. Op de meeste routes waarop de SkyTeam-leden vliegen ziet de commissie geen problemen of is er zelfs sprake van voordelen, waaronder betere aansluitingen tussen vluchten. De routes waar de concurrentie mogelijk wordt beperkt, betreffen onder meer vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten en vluchten binnen Europa. Het rapport dat de EC heeft verzonden, is een vast onderdeel van onderzoek dat Brussel doet naar de consequenties van samenwerking en overnames voor de concurrentie. De luchtvaartmaatschappijen achter SkyTeam zeggen de conclusies zorgvuldig te zullen bestuderen. In de herfst zullen zij reageren. Zij zeiden maandag alle vertrouwen te hebben in een goede oplossing.

Onderzoekers van het Georgia Institute of Technology hebben samen met L3 Communications nu echter een technologie ontwikkeld waarmee harde schijven snel en afdoende gewist kunnen worden. De onderzoekers maken gebruik van permanente magneten waarmee een sterk magnetisch veld ontstaat die harde schijf-gegevens definitief wist. Volgens de wetenschappers is de methode vooral handig bij gevoelige informatie en veilig genoeg voor het verwijderen van militaire geheimen. Het prototype weegt 125 pond en maakt gebruik van een neodymium-ijzer-boor-verbinding. De wetenschappers werken nu aan een lichter model. Zij hopen de toepassing ook commercieel aantrekkelijk te maken voor het wissen van videobanden, diskettes en consumentenschijven,

Een aantal ontwikkelingslanden zijn aan een opmerkelijke opmars bezig als het gaat om de productie van snijbloemen. In landen als Ecuador, Oeganda en Kenia neemt de productie jaarlijks toe met 15 procent. Desondanks blijft Nederland vooralsnog de grootste exporteur ter wereld. Dat blijkt uit een onderzoek van het Landbouweconomisch Instituut (LEI) in Nederland. Ontwikkelingslanden profiteren van hun lage bedrijfskosten, vooral op het gebied van arbeid. Wel blijven de voorzieningen en omstandigheden in de sector zoals beschikbaarheid van kapitaal, kennis, infrastructuur en logistiek in een land als Nederland veel vollediger. De productiegroei in Nederland bedraagt jaarlijks één procent. Toch neemt de export nog steeds toe, juist dankzij de invoer van bloemen uit ontwikkelingslanden. Nederland neemt bijna de helft van de wereldexport voor zijn rekening, op ruime afstand gevolgd door Colombia (12 procent), Ecuador (5 procent) en Kenia (4 procent). Daarnaast is Nederland van de exporterende landen ook de grootste producent met een jaarlijkse waarde van ruim 3,5 miljard euro. Rozen zijn de meest verhandelde bloemen.

De Europese Unie en de Verenigde Staten gaan uitgebreider samenwerken in de strijd tegen vervalsing van goederen. Daartoe hebben Europese en Amerikaanse autoriteiten dinsdag in Brussel een verklaring ondertekend. Zo gaan douanediensten elkaar beter op de hoogte stellen van mogelijk verdachte ladingen namaakgoederen. Beide handelsblokken leiden sterk onder de aanzwellende stroom namaakmode, -speelgoed en -medicijnen. Europees Commissaris Verheugen (industriebeleid) waarschuwde dinsdag overigens nog tegen de toenemende verkoop van namaakmedicijnen per internet, omdat deze een gevaar voor de volksgezondheid op kunnen leveren. Namaakgoederen komen vooral uit China, Rusland, Latijns-Amerika en grote delen van Azië. De waarde bedraagt zeker al enkele honderde miljarden euro’s per jaar.

Het Russisch-Britse oliebedrijf TNK-BP is akkoord gegaan met de verkoop van het productieonderdeel Udmurtneft aan de Chinese staatsoliemaatschappij Sinopec. Dat maakte TNK-BP dinsdag bekend. Het is de eerste stap van een Chinees bedrijf op de Russische energiemarkt. TNK-BP is voor de helft in handen van het Britse olieconcern BP. Het is niet bekend hoe hoog de verkoopprijs is, maar bronnen rond de transactie houden het op ongeveer 3 miljard dollar. Udmurtneft beheert 26 olievelden ten westen van het Oeral-gebergte. Het produceert dagelijks 120.000 vaten (van 159 liter) olie. Udmurtneft heeft meer dan een half miljard vaten in reserve. China heeft niet eerder een acquisitie gedaan op de Russische energiemarkt. De Volksrepubliek is de op een na grootste olieverbruiker ter wereld en zoekt nieuwe bronnen om haar energievoorziening veilig te stellen. Sinopec heeft al belangen in energieprojecten in Sudan en Ecuador. Ook wil het staatsbedrijf investeren in een olieveld in Iran.

Het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler schrapt zijn notering aan twaalf effectenbeurzen. Het aandeel zal voortaan enkel nog in Frankfurt, Stuttgart en New York verhandelbaar zijn. Dat maakte het autoconcern dinsdag bekend. DaimlerChrysler trekt zich onder meer terug van de Duitse regionale beurzen in Berlijn, Hamburg en Hannover en van een aantal internationale aandelenmarkten zoals die in Tokio, Chicago, Parijs en Philadelphia. Volgens het bestuur is de omzet van DaimlerChrysler-aandelen aan die beurzen te gering en zijn de kosten van de noteringen te hoog.

Tegen eind 2012 zal het volledige Belgische spoorwegnet uitgerust zijn met automatische veiligheidssystemen. Nu zijn nog maar 1.800 van de 8.700 seinen uitgerust met zo’n automatisch remsysteem. Dat laat Infrabel, infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, weten. Elektronicareus Siemens staat in voor de levering, montage en onderhoud van de nieuwe veiligheidsapparatuur. Uit cijfers blijkt dat treinbestuurders vaker stopseinen negeren. In 2002 reden 27 treinen door het rood, in 2005 48. Het stoppen van een trein voor een rood licht is volgens Infrabel momenteel hoofdzakelijk gebaseerd op de waakzaamheid van de treinbestuurder (krokodil-systeem en gedeeltelijk op een automatische noodremming (TBL1). Treinen die een rood stopsein negeren, worden zo automatisch tot stilstand gebracht. Die automatische noodremming werkt voorlopig maar op 1.800 van de 8.700 seinen.