managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Ook klassieke muziek ontdekt internet

Posted by managing21 on juni 20th, 2006

Ook klassieke musici hebben het internet ontdekt als verkoopkanaal. Dat zegt de Nederlandse krant NRC Handelsblad. Daarbij wordt gesteld dat op het internet inmiddels meer klassieke muziek verkocht wordt dan popmuziek. Bovendien wordt er opgemerkt dat er in webwinkels ook een veel groter aanbod is aan klassieke muziek dan in fysieke muziekwinkels. Maar ook online muziekdiensten halen volgens de Nederlandse krant hun voordeel bij deze trend. 

Daarbij wordt verwezen naar de Nederlandse violiste Janine Jansens, die met ‘De Vier Jaargetijden van Vivaldi’ opvallend goed scoorde bij iTunes van Apple. “Mede door de verkoop via iTunes is de cd hoog terecht gekomen in de internationale cd-lijsten,” merkt de krant op. “Deze klassieke cd is een stimulans voor andere klassieke musici om hun muziek aan de man te brengen via het internet. Grote symfonieorkesten, waaronder het New York Philharmoniker brengen zo live-cd`s op de markt.”

Opgemerkt wordt dat een live-cd in de winkel vaak meer geld kost dan bij online muziekdiensten. Er wordt zelfs gewag gemaakt van verschillen van vijftig procent. De krant voert daarbij aan dat van deze klassieke werken ook losse tracks verkrijgbaar zijn, maar dat de meeste luisteraars toch kiezen voor een compleet concert, in tegenstelling tot populaire muziek, waar veel meer individuele nummers worden gedownload. Dit verschil zorgt er ook voor dat klassieke muziek online dan ook relatief meer opbrengt.