managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Viral marketing efficiënter dan gedacht

Posted by managing21 on juni 20th, 2006

Adverteerders moeten radicaal overstappen op mond-aan-mond reclame. Dat stelt het reclamebureau Starcom Mediavest. Daarbij wordt opgemerkt dat alle communicatie-uitingen moeten erop gericht zijn klanten te laten praten over een product of merk van de adverteerder. Gesteld wordt dat e-mail en sociale online omgevingen de oudste marketingvorm uit de geschiedenis hebben doen herleven. Starcom Mediavest stelt daarbij dat deze viral marketing veel efficiënter blijkt te zijn dan tot nu toe werd gedacht. 

“Informatie op internet verspreidt zich volgens Starcom Mediavest erg snel en mensen sturen vaak leuke items en onderwerpen naar elkaar toe of discussieren op fora over bepaalde onderwerpen,” stipt het magazine Zibb.nl aan. “Traditioneel adverteren is in deze omgeving niet meer zo effectief.” Het reclamebureau merkt daarbij op dat het tot nu toe moeilijk was om de effecten van deze zogeheten virale marketingsmethode te onderzoeken. Maar het advertentiebureau zegt nu een manier te hebben die de mond-tot-mondreclame kan opsporen en de impact kan kwantificeren.

Volgens de gegevens die daaruit zijn gekomen zou viral marketing volgens Starcom Mediavest belangrijker zijn dan tot nu toe werd gedacht. “Zo blijkt dat 76 procent van de mensen tenminste één keer per dag over een merk praten,” aldus het reclamebedrijf. “Daarom zouden adverteerders er vooral voor moeten zorgen dat hun marketing klanten aanzet om over hun merken en producten te praten. “Dat is veel beter dan passief boodschappen absorberen, zoals bij televisiereclame,” aldus Starcom Mediavest.