managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Kranten moeten volop gaan voor digitale

Posted by managing21 on juni 23rd, 2006

Kranten moeten van de digitale media hun centrale activiteit maken. Dat stelt Dave Morgan, topman van het Amerikaanse online reclamebureau Tacoda. Hij zegt daarbij dat ze snel werk moeten maken van een visie en een plan voor hun eigen toekomst. Anders zullen ze volgens hem onmogelijk kunnen overleven.

“Ik vrees dat de kranten niet gesterkt uit de digitale revolutie zullen komen,” zegt hij in het magazine Mediapost. “Ze zullen de digitale realiteit moeten aanvaarden. De gedrukte krant zal misschien nog wel een lange tijd overleven, maar het zal slechts één van de gebruikte kanalen zijn. Bovendien is het ook een bijzonder duur kanaal.”

Kranten moeten van de digitale vorm volgens Morgan hun kernactiviteit maken. “Ze moeten een hele reeks nieuwe digitale kanalen uitbouwen om hun lezers en klanten een betere service aan te bieden en beter tegemoet kunnen te komen aan de wensen van hun adverteerders,” merkt hij op.

Daarvoor hebben de kranten echter een duidelijk plan op lange termijn nodig en duidelijke strategieën ontwikkelen om dat plan te realiseren. “Men moet niet proberen om zich uit de huidige crisis te werken, want die hebben de kranten niet in de hand,” meent hij. “De uitgevers moeten niet geloven dat ze geld kunnen maken van hun mature activiteiten en die om te vormen naar digitale vormen.”

Kranten moeten volgens Morgan voluit gaan voor de digitale toekomst. “Ze mogen zich niet richten op de overlevingskansen van hun traditionele activiteiten,” zegt hij. “Vele uitgevers geven de indruk dat ze lang genoeg proberen te overleven om hun pensioen te halen, terwijl hun medewerkers goed genoeg weten dat de toekomst in de digitale media ligt. Uitgevers moeten duidelijk maken dat ze de digitale race op de lange termijn willen winnen.”

Bovendien stelt Morgan dat krantenuitgevers geduld moeten hebben. “Men moet er niet op rekenen dat de digitale investering sneller winstgevend zullen worden dan verwacht wordt,” benadrukt hij. “Winst mag op korte termijn geen prioriteit krijgen op groei. Dan zou Google nooit een succesverhaal geworden zijn. De krant USA Today leed tien jaar aan een stuk verlies voor het succes doorbrak.”

De Tacoda-topman stelt dat winstprognoses gemaakt kunnen worden voor 2012 of 2015, maar niet voor volgend jaar.