managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Leveringen probleem bij online handel

Posted by managing21 on juni 23rd, 2006

Gekochte goederen die niet geleverd worden. Dat blijkt het grootste probleem te zijn van consumenten die op buitenlandse websites producten kopen. Dat blijkt uit een onderzoek van het European Consumer Centre (ECC). Nagenoeg de helft van de klachten maakten vorig jaar gewag van dat probleem.

De ECC is een organisatie dat problemen met buitenlandse aankopen onderzoekt. Vorig jaar kreeg de organisatie 3.775 klachten binnen. Dat is een stijging met 75 procent tegenover het jaar voordien. Het grootst aantal klachten betrof problemen met de leveringen van online gekochte producten. Daarmee had 46 procent van de klachten mee te maken.

Daarnaast bleek dat 25 procent van de klachten te maken heeft met defecten of gebreken, terwijl 8 procent van de klachten zijn oorsprong vond in prijzen en betalingen. Daarnaast wees nog eens 8 procent op de onmogelijkheid om een bestelling te herroepen. Uit de studie kwam verder dat de meeste klachten afkomstig waren van consumenten uit Groot-Brittannië.