managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Lezers krantenwebsites zijn ook online shoppers

Posted by managing21 on juni 24th, 2006

De lezers van krantenwebsites zijn ook grotere online shoppers. Dat blijkt uit een onderzoek van MORI Research in opdracht van de Newspaper Association of America (NAA). Bij de trouwe lezers (power users) heeft meer dan tachtig procent online aankopen gedaan, tegenover iets meer dan de helft bij minder frequente bezoekers.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat 82 procent van de power users online aankopen doet, tegenover 55 procent bij minder frequente lezers. “Dat is goed nieuws voor de krantenuitgevers, die hun afkalvende gedrukte edities proberen op te vijzelen,” aldus de NAA.

De NAA merkt daarbij op dat de online activiteiten van de kranten ongeveer vijf procent vertegenwoordigen van de totale inkomsten, maar voegt er aan toe dat dit cijfer met dertig procent per jaar stijgt. “Centraal daarbij is het aantrekken van adverteerders die al geïnteresseerd zijn in de steeds groeiende internetpopulatie,” benadrukt de organisatie.

Power users zijn voor de NAA bezoekers die heel frequent de websites van kranten bezoeken, om het verschil te maken met andere internauten die online gaan voor andere activiteiten dan nieuwsinformatie. Power Users zijn volgens de NAA jonger dan de andere internauten. Meer dan veertig procent van de power users komt uit de leeftijdscategorie van 18 tot 34 jaar.

Bovendien blijven de power users volgens de NAA langer online, hebben ze een hogere opleiding genoten en hebben ze een groter inkomen. Verder kwamen de onderzoekers tot de vaststelling dat 76 procent van de power users surft naar online sales, 43 procent kortingsbonnen downloadt en 78 procent op het internet de openingsuren en locaties van winkels opzoekt.

Power users zouden op dit ogenblik ongeveer één zesde van de totale Amerikaanse internetbevolking uitmaken.