managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juni 27th, 2006

De opening van het Nederlandse mosselseizoen is uitgesteld omdat de mosselen te mager zijn voor de handel. Volgens de handelaren is het koude weer de oorzaak van een groeiachterstand bij de schelpdieren. Zij wijten de achterstand aan te weinig zon. Gewoonlijk opent het mosselseizoen begin juli. Nu wordt dat een maand later. Edwin Foundraine van mosselhandel Prins Dingemans in Yerseke: “We gaan er altijd vanuit dat de consument kiest voor kwaliteit en daar zal nu nog echt even op gewacht moeten worden.” Zijn concurrent Floor de Groot van Aqua Mosselen: “Inderdaad zijn we later dan de voorgaande jaren. Maar wij kunnen ook de natuur niet dwingen. We gaan binnenkort weer monsters nemen, mochten ze dan nog te mager zijn dan doen we het twee weken later weer. Ik hoop toch dat we begin augustus volop mosselen hebben.” De mosseldag in Yerseke zal op 19 augustus zijn.

De vliegtuigbouwer Boeing heeft het vertrouwen verloren in het bedrijfsonderdeel Connexion, dat snel internet in zijn toestellen verzorgt. De vraag naar internet aan boord van vliegtuigen valt tegen. Daarom breidt Boeing Connexion niet langer uit en overweegt het zelfs een verkoop. De Amerikaanse vliegtuigbouwer lanceerde Connexion zes jaar geleden. Toen leek snel internet op grote hoogte een mooie toekomst tegemoet te gaan. Maar inmiddels maakt slechts een handjevol luchtvaartmaatschappijen, waaronder het Duitse Lufthansa en Singapore Airlines, gebruik van de techologie van Boeing. Minder reizigers dan verwacht kiezen ervoor om online te gaan op tien kilometer hoogte. Dat heeft onder meer te maken met de kosten. Per vlucht moet 10 tot 27 dollar worden betaald. De terroristische aanslagen in de Verenigde Staten in 2001 betekenden bovendien een tegenslag voor Connexion. Na de aanslagen kwamen vooral Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen in de financiële problemen. Om kosten te besparen zijn de Amerikanen zich vervolgens gaan richten op de traditionele, goedkopere telefoonnetwerken om aan boord toegang te bieden tot internet. Connexion werkt met satellieten.

De op twee na grootste koperproducent ter wereld, het Amerikaanse Phelps Dodge, koopt voor 40 miljard dollar (32 miljard euro) de Canadese mijnbouwbedrijven Inco en Falconbridge. Door de overname ontstaat een van de grootste mijnbouwbedrijven ter wereld. Phelps Dodge koopt de twee bedrijven met contanten en eigen aandelen, nadat Inco met een verhoogd bod Falconbridge heeft overgenomen. Het is de grootste acquisitie ooit in de mijnbouwsector. De transactie wordt waarschijnlijk in september afgerond. In het jaar hierna wil het nieuwe concern voor 5 miljard dollar aan eigen aandelen inkopen. Inco sloeg in mei nog een vijandig overnamebod van omgerekend 11,2 miljard euro door de Canadese nikkelproducent Teck Cominco af. Falconbridge was in diezelfde maand het doelwit van een overnamepoging door het Brits-Zwitserse mijnbouwconcern Xstrata. Falconbridge verwierp dit bod ten faveure van het bod van omgerekend 13,2 miljard euro door Inco. Het gecombineerde concern gaat verder onder de naam Phelps Dodge Inco Corporation en krijgt zijn hoofdkantoor in Phoenix, Arizona. Het bedrijf krijgt een notering aan de effectenbeurs in New York en vraagt een notering aan de beurs in Toronto aan.

Bij het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) en zijn toeleverancier Delphi maken bijna 48.000 mensen gebruik van een vertrekregeling of de mogelijkheid om eerder met pensioen te gaan. Niet eerder hebben in het Amerikaanse bedrijfsleven zo veel mensen een onderneming vroegtijdig verlaten. GM maakte het aantal maandag bekend. Het aantal mensen dat vertrekt, komt overeen met ruim 10 procent van de totale personeelssterkte. Topan Rick Wagoner verklaarde verrast te zijn door het hoge aantal. In 2005 gingen al 6500 mensen weg bij de autoproducent. Met de nieuwe vertrekregeling daarbij haalt GM twee jaar eerder dan de bedoeling de beoogde vermindering van het aantal werknemers. Het autoconcern moet zwaar in de kosten snijden om miljardenverliezen weg te werken. GM denkt dit jaar 5 miljard dollar minder kosten te hebben, waarvan een groot deel het gevolg is van de vertrekregeling en het vervroegde pensioen. De plannen zijn uitgevoerd samen met Delphi. Deze toeleverancier is een voormalig dochterbedrijf van GM. Toen het werd afgesplitst, ging een groot deel van het GM-personeel mee, maar dat bleef recht houden op onder meer ziekostenvergoedingen van GM.

“Het beste resultaat voor de Europese economie is waarschijnlijk een Duitse overwinning. Het tweede beste resultaat zou een Italiaanse overwinning zijn.” Dit heeft Guy Quaden, gouverneur van de Nationale Bank, half grappend gezegd aan journalisten van de Financial Times. Die spraken hem nadat de Nationale Bank vrijdag cijfers gaf over het stijgende vertrouwen van de ondernemers in de Belgische economie. De NBB tipt momenteel op een groei van 2,5 procent dit jaar. Quaden suggereert dat de ECB (Europese Centrale Bank) de rente vroeger dan verwacht zou kunnen verhogen. Analisten gingen tot nu uit van een verhoging na de zomer, maar Quaden sluit niet uit dat dit reeds in augustus gebeurt. De centrale bankiers maken zich niet ongerust over de daling van de beurskoersen de afgelopen weken. Volgens hen was een correctie nodig. Een aantal economische risico’s waren onvoldoende verwerkt in de beurskoersen. Een overwinning van de Mannschaft zou wel goed zijn voor economie en beurs.

De hoofdcamera van de Amerikaans-Europese Hubble Ruimtetelescoop (HST) heeft het wat de operaties betreft begeven, zo heeft de gezaghebbende ruimtevaartwebsite space.com gemeld op gezag van het Goddard Space Flight Center van de NASA. De ACS (‘Advanced Camera for Surveys’) is op 19 juni in een veilige modus overgegaan, wat betekent dat hij zijn operaties heeft stopgezet en in een soort winterslaap is terechtgekomen. Bij Goddard is men er echter gerust in dat de camera weer tot leven zal komen. Een reeks mogelijke oorzaken is al uitgesloten. Waarschijnlijk heeft het probleem te maken met te lage voltage tussen de batterijen en een component van de geavanceerde camera. Indien dit het geval is, is het euvel weg te werken dankzij reserve-elektronica, zegt space.com. De ACS werd in 2002 gedurende een ruimtewandeling geïnstalleerd en is al enkele keren in een winterslaap verzeild geraakt. Telkens werd het probleem opgelost. Dat van nu is echter iets complexer. De waarnemingen met de andere instrumenten blijven lopen. Na het plan eerder te hebben opgegeven, denkt de NASA de laatste maanden toch nog over een laatste (bemande) opknapbeurt. De kijker heeft immers zeker nieuwe batterijen en gyroscopen nodig indien de telescoop nog langer dan 2007 moet functioneren. Mogelijk wordt bij die eventuele missie ook nog een nieuwe camera geplaatst.

De Belgische consument en de bedrijven gaan in de periode 2006-2008 minimaal 423 miljoen euro te veel betalen voor telefoontjes naar een gsm. Dat besluit het Parijse bureau Ligeia in een studie in opdracht van de Fixed Alternative Carriers (FAC). Dat is een nieuwe belangenvereniging die de Belgische takken van de alternatieve telecomspelers BT, COLT en Verizon Business groepeert. Het teveel is het gevolg van het feit dat het BIPT, de Belgische telecomregulator, een geleidelijke daling van de tarieven voorstelt die gsm-operatoren mogen aanrekenen aan andere telefoonbedrijven om oproepen te verwerken. De FAC pleit voor een onmiddellijke daling waardoor bellen naar een gsm meteen flink goedkoper zou worden.

Mikhail Kalashnikov, uitvinder van het meest verspreide en beruchte geweer ter wereld , is voorstander van een grotere controle op de verspreiding van vuurwapens. Dat zei hij op de vooravond van een grote wapenconferentie in New York. Kalashnikov staat achter het voorstel van de Verenigde Naties om illegale wapenhandel een halt toe te roepen. Volgens een rapport van de groepering Control Arms zijn er ongeveer 100 miljoen AK-47’s en varianten in omloop. Het Russische geweer is daarmee absolute koploper. Control Arms zal een petitie indienen bij VN secretaris-generaal Kofi-Annan bij de start van de conferentie waarin wordt opgeroepen tot een nieuw internationaal verdrag over wapenhandel.

Chauffeurs van SUV’s en andere vierwielig aangedreven auto’s rijden minder veilig. Ze bellen meer met hun mobieltje in de hand en dragen minder vaak autogordels. Dit schrijven onderzoekers van Imperial College in Londen op de website van de British Medical Journal. De onderzoekers observeerden in totaal 40.000 auto’s op drie plaatsen in Londen. Ze keken of de bestuurder een mobiele telefoon vasthield en een veiligheidsgordel droeg. Gemiddeld over alle auto’s droeg één op de zes chauffeurs geen veiligheidsriem. Eén op de veertig bestuurders reed met een telefoon in de hand. Chauffeurs van four wheel drives belden viermaal vaker illegaal. Bij het dragen van veiligheidsgordel was het verschil tussen de twee chauffeursgroepen kleiner: hier bedroeg het slechts 20 procent.

Het Nederlandse uitzendbureau Axidus wil een dorp voor Poolse seizoensarbeiders gaan stichten. Het dorp zou in de regio Rijnmond moeten komen en zo’n duizend Polen moeten huisvesten. Zij krijgen hun eigen huizen, winkels en kerk. Volgens Axidus is het dorp pure noodzaak vanwege de grote aantallen Polen die in Nederland komen werken. Die verblijven nu vaak in hotels of huizen die de uitzendorganisatie tot haar beschikking heeft. De ideale plek voor het dorp ligt volgens Axidus in een industriegebied en aan een snelweg. “Ten eerste levert dat geen overlast op voor anderen. En ten tweede kunnen de werknemers dan snel van en naar hun werk worden vervoer.” Waar en wanneer het dorp er komt, is nog onduidelijk.