managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Grotere ROI voor zoekcampagnes

Posted by managing21 on juni 28th, 2006

Adverteerders beslissen steeds meer om te investeren in betaalde zoekopdrachten. Maar de verkopen die daaruit voortspruiten groeien nog sneller. Dat blijkt uit het Search Trend Report van het online marketingbureau Performics. De onderzoekers stellen dan ook dat de return-on-investment van betaalde zoekopdrachten steeds groter wordt. Opmerkelijk is echter dat het marktaandeel van de duurdere kernwoorden is teruggevallen. 

Performics stelde vast dat adverteerders op één jaar tijd zowel de omvang van hun zoekcampagnes en de investeringen in die campagnes met bijna veertig procent hebben verdubbeld. Maar de verkopen die uit die campagnes voortvloeiden, zouden volgens het bureau een stijging met zeventig procent hebben gekend. “De groeiende kloof tussen investeringen en inkomsten toont aan dat adverteerders intelligenter omspringen en slimmere beslissingen nemen om hun zoekcampagnes nog rendabeler te maken,” vertelde Performics-directeur Stuart Frankel aan het magazine DirectNewsline.

Opmerkelijk in het rapport is de vaststelling dat duurdere zoekcampagnes een kleiner aandeel van de markt vertegenwoordigen. In het vierde kwartaal van vorig jaar vertegenwoordigden kernwoorden met een prijs van meer dan één dollar per klik nog zeven procent van het totaal. Dat is in het eerste kwartaal van dit jaar teruggevallen tot vijf procent. Maar ook het aantal kliks op die duurdere kernwoorden viel terug van elf procent tot vier procent. Kernwoorden met een prijs van meer dan een halve dollar hadden in december van vorig jaar nog een marktaandeel van dertig procent, maar ook dat is in maart teruggevallen tot minder dan twintig procent.