managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

WK-adverteerders zijn vrouwen vergeten

Posted by managing21 on juni 29th, 2006

Het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland wordt door een recordaantal vrouwen gevolgd, maar adverteerders hebben daar blijkbaar geen rekening mee gehouden en hebben hun campagnes met vertrouwde methodes alleen maar op het mannelijk televisiepubliek gericht. Maurice Levy, topman van het reclamebureau Publicis Groupe, geeft toe dat de sector het fenomeen onderschat heeft en daardoor kansen heeft laten voorbijgaan. Een aantal adverteerders noemt het vrouwelijk publiek echter niet kostenefficiënt genoeg tijdens een dergelijk sportevenement. 

Cijfers hebben volgens het persbureau Reuters uitgewezen dat het wereldwijde voetbalpubliek voor 39 procent uit vrouwen bestaat. Daarmee is nu al het percentage van de wereldbeker van vier jaar geleden geëvenaard, maar analisten stellen dat het cijfer op het einde van dit tornooi nog merkelijk hoger zal liggen. “We zijn nog niet aan de wedstrijden waarvoor de interesse van de vrouwen het hoogste ligt,” merkt Kevin Alavy, analist bij het mediabedrijf Initiative, op. “Vrouwen zijn eerder geneigd om de wedstrijden te bekijken die beslissen over de uiteindelijke winnaar.”

Reuters merkt op dat de reclame ondanks dit fenomeen zich vooral gericht heeft op traditionele mannelijke consumptiegoederen, zoals bier, auto en elektronica. “Dat gaat gepaard met typisch mannelijke moppen en vrouwen in bikini,” aldus nog het persbureau. “Zelfs reclame die een vrouwelijke doelpubliek proberen te benaderen, schetsen de vrouwen eerder als slachtoffer dan als voetbalfans.” De sector heeft volgens Richard Pinder, topman van het reclamebureau Leo Burnett niet voldoende nagedacht over het vrouwelijke publiek dat duidelijk een passie heeft voor iets. “Dit had een echte doorbraak kunnen zijn en we moeten daar zeker bij de volgende wereldcup rekening mee houden,” stelt hij.

Sommige adverteerders merken echter op dat het benaderen van een vrouwelijk publiek tijdens een wereldkampioenschap voetbal niet kostenefficiënt is. “Daarvoor liggen de prijzen voor sponsoring en televisiereclame veel te hoog,” stippen ze. “Bovendien vormt deze groep eerder een minder intens kijkpubliek, waardoor het veel moeilijker wordt om tijdens de uitzendingen hun aandacht te trekken.” Reuters wijst erop dat het wereldwijde vrouwelijke voetbalpubliek echter blijft groeien. Zo bestaat het voetbalpubliek in Zuid-Korea nu al voor 51 procent uit vrouwen. In Kroatië ging hun aandeel sinds het vorige wereldkampioenschap van 20 naar 42 procent. In Groot-Brittannië bestaat het voetbalpubliek voor 47 procent uit vrouwen.