managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Japans gsm-toestel wijst de weg

Posted by managing21 on juni 29th, 2006

In Japan zijn gespecialiserde gsm-toestellen op de markt gebracht die online informatie geven over het gebouw of de locatie waarop het apparaat gericht wordt. De dienst werd ontwikkeld door drie Japanse bedrijven en het kleine Amerikaanse technologiebedrijf GeoVector. Volgens analisten is dit de missing link tussen de virtuele en de fysieke wereld. De ontwerpers voegen er aan toe dat dit systeem ideaal is om zich in een stedelijke omgeving te bewegen. 

De gsm-toestellen combineren volgens The International Herald Tribune satellietnavigatie met een nauwkeurigheid van negen meter met een elektronisch kompas. De technologie wordt volgens de krant het eerst in Japan toegepast omdat daar om veiligheidsredenen vereist wordt dat nieuwe gsm-toestellen er vanaf volgend jaar moeten uitgerust zijn met gps-toepassingen om hun locatie te kunnen bepalen. In de Verenigde Staten zijn er slechts twee operatoren die gps-technologie gebruiken, maar daar wordt geen beroep gedaan op een kompas.

Dat zal Japan volgens analisten een voorsprong van jaren bezorgen in wat een nieuwe wereld voor mobiele toestellen wordt genoemd. “Men onderschat de mogelijkheden van geografische zoekfuncties,” voert Kanwar Chadha, directeur van de Amerikaanse gps-specialist Sirf Technology uit Silicon Valley, aan. Het Japanse systeem biedt op dit ogenblik informatie of reclame aan voor ongeveer 700.000 locaties, die via het internet naar de gsm-toestellen gestuurd wordt.

De combinatie van het internet en het kompas leidt de gebruiker automatisch naar zijn gewenste bestemming. “Dat is vooral handig in een omgeving die men niet kent, zoals toeristen in een vreemde stad,” aldus de ontwerpers. Het systeem zou volgens hen ook een antwoord kunnen bieden aan het gevaar dat gsm-bezitters door de straatomgeving gebombardeerd worden met spam-berichten. De bezitter kiest immers zelf uit waarin hij geïnteresseerd is. GeoVector laat ook toe dat toeristische informatie en de adressen van vrienden kunnen toegevoegd worden aan de service.

De toestelletjes zouden volgens Sirf Technology amper tien dollar meer kosten dan de huidige exemplaren. De service is op dit ogenblik verkrijgbaar op drie modellen van Sony Ericsson. Uit tests in Tokyo zou een accuraatheid van minder dan twee meter bereikt zijn. Op de Japanse markt zouden inmiddels ruim 1,2 miljoen exemplaren zijn verkocht. De service is gratis, maar vanaf september zullen ook betalende versies worden aangeboden. Daarbij wordt tijdens de eerste twaalf maanden gemikt op 200.000 betalende klanten.