managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Zoekmachines bedreiging voor democratie

Posted by managing21 on juli 1st, 2006

Het succes van Google is een bedreiging voor de democratie. Dat stellen een aantal Duitse mediawetenschappers. Ze stellen dat Google van zijn overwicht op het internet zou kunnen misbruiken door zoekresultaten te manipuleren. De wetenschappers sturen dan ook aan op een betere controle op de werkwijze van het internetbedrijf.

“Zeventig procent van de Duitsers gebruikt Google om op het internet te surfen,” meldt het magazine Deutsche Welle. “Samen met Yahoo en MSN vertegenwoordigt het bedrijf negentig procent van al het Duitse internetverkeer.” Marcel Machill, docent journalistiek aan de universiteiten van Leipzig en Dortmund, stelt dat in de klassieke mediasector ondenkbaar zou zijn. “Het is dan ook belangrijk dat deze evolutie van naderbij gevolgd wordt,” aldus Machill.

De wetenschapper stelt dat Google dan ook de verantwoordelijkheid heeft, net zoals andere media, om de toegang te blokkeren tot illegale sites. Daarbij verwijst hij naar de webactiviteiten van onder meer neo-Nazi’s, die in Duitsland verboden zijn. De Duitse takken van zoekmachines hebben vorig jaar vrijwillig beslist om een aantal websites met een gewelddadige inhoud te weren.

Machill voerde aan dat de overheid moet controleren hoe zoekmachines werken en hen desnoods aan een aantal wettelijke normen moet binden. Ook Norbert Schneider, directeur van het mediainstituut van Nord Rhein Westphalen, is die mening toegedaan. Schneider stelde daarbij dat de overheid aan de internetgebruikers duidelijk moet maken welke macht zoekmachines hebben.

Machill is van mening dat er een van overheidswege gesubsidieerd Europees tegengewicht moet komen voor de drie Amerikaanse zoekmachines, zodat er een evenwicht kan gecreëerd worden. Google zegt echter dat de zoekresultaten bepaald worden door een wiskundige formule en er dus geen nood is aan een wettelijke regelgeving.

Google wijst erop dat de enige gemanipuleerde zoekresultaten duidelijk als reclame worden aangegeven. Google en Yahoo benadrukken dat ze bovendien de locale wetten respecteren bij het weergevan van de zoekresultaten. Google zegt te geloven in vrijheid van meningsuiting en niet in censuur.