managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Azië voorloper in digitale levensstijl

Posted by managing21 on juli 2nd, 2006

Azië is een voorloper op het vlak van digitale levensstijl. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau Park Associates. Taiwan en Zuid-Korea zijn in die markt volgens de onderzoekers het verst gevorderd. Maar elk land lijkt zijn eigen specialisaties te kennen.

Taiwan en Zuid-Korea staan het verste op het gebied van de digitale levensstijl. De twee Aziatische landen gaan de Verenigde Staten, Canada, Japan en Australië vooraf. Daarna volgen Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. China en India sluiten de rij, maar hebben in hun grote stedelijke gebieden wel belangrijke digitale markten.

“Zuid-Korea is duidelijk marktleider op het gebied van computergames,” stipt de Britse omroep BBC aan. “Japan staat daarentegen op de eerste plaats op het gebied van videogames en mobiele telefonie, terwijl Hong Kong voorloper is in internet-televisie en Taiwan het verst gevorderd is met home-networking.

De Aziatische voorsprong heeft volgens de onderzoekers vooral te maken met een breder aanbod aan content en een grotere breedbandpenetratie in de Aziatische landen. “Daardoor zijn Aziaten sneller geneigd om computers te gebruiken als een platform voor ontspanningsactiviteiten,” aldus Park Associates.

Volgens analisten is de digitale woning meer dan alleen maar een omgeving waar alle toestellen onderling zijn verbonden en alle media digitaal worden geconsumeerd. “De sleutelconcepten van de digitale woning zijn eenvoudigheid, personalisering en convergentie,” benadrukken ze. “Centraal staan flexibiliteit van tijd en plaats.”

De meeste innovaties op het gebied van digitale consumptieproducten komen volgens de onderzoekers uit Japan en Korea, terwijl de connectiviteit op het gebied van computers afkomstig is uit Taiwan en de Verenigde Staten. “Wanneer die twee zullen samensmelten, zullen we de echte digitale woning hebben gecreëerd.”