managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juli 3rd, 2006

De arbeiders van het Thaise bedrijf Molton, dat de Adidas-voetballen voor het wereldkampioenschap in Duitsland heeft gemaakt, verdienen amper 3,6 euro per dag en hebben een verbod gekregen om lid te worden van een vakbond. Dat blijkt uit een rapport van de Thai Labour Campaign (TLC). De rapport voert aan dat een Thaise arbeider meer dan driekwart van dat loon moet uitgeven aan drie eenvoudige maaltijden per dag. Adidas stelt dat de arbeiders meer betaald worden dan het Thaise minimumloon. Bovendien kunnen ze hun salarissen volgens het Duitse bedrijf aanvullen met overwerk en bonussen. Adidas geeft ook toe dat er geen vakbond is, maar noemt dat in Thailans een normale situatie. Daar is immers minder dan vier procent van de bevolking lid van een vakbond. Adidas noemt het TLC-rapport misleidend. 

De nieuwe Italiaanse regering wil het taxivervoer verbeteren. Er zullen meer licenties worden uitgereikt, maar dat is niet naar de zin van de Italiaanse taxichauffeurs. Die zien immers een aantal voorrechten verdwijnen en hebben aangekondigd zich fel te zullen verzetten tegen de maatregel van de regering Prodi. De uitbreiding van de Italiaanse taxivloot vormt een onderdeel van het liberaliseringproject van minister van economische ontwikkeling Pierluigi Bersani en werd inmiddels door de Italiaanse regering goedgekeurd. Daarnaast wordt ook een einde gemaakt aan de voorgeschreven honoraria voor advocaten en andere vrije beroepen. Bovendien mag een aantal geneesmiddelen voortaan in de supermarkt worden verkocht en ook de broodproductie wordt vrijgegeven. Bij de verkoop van een auto of scooter is ook geen notaris meer nodig en banken moeten zich transparanter opstellen. De maatregelen hebben de steun van werkgeversvoorzitter Luca Cordero di Montezemolo, de topman van Fiat. Net zoals de taxichauffeurs, zijn ook de notarissen en apothekers tegen de nieuwe wet.

De Nederlandse voetbalclub Ajax houdt er rekening meet dat het afgelopen boekjaar met rode cijfers is afgesloten. De voornaamste oorzaak voor het verwachte verlies is volgens het clubbestuur het uitblijven van grote transferopbrengsten. Ook reorganisatiekosten en extra investeringen hebben de voetbalclub in de negatieve cijfers geduwd. Ajax verwacht dat het resultaat uit de dagelijkse bedrijfsvoering wel positief is. Tijdens de vorige boekjaren wist Ajax wel nettowinsten te boeken, vooral dankzij grote transferopbrengsten. Spelers als de Zweedse spits Zlatan Ibrahimovic en de Roemeense verdediger Christian Chivu, die bij Italiaanse clubs zijn gaan spelen, leverden de Amsterdamse voetbalclub de nodige miljoenen op.

De Duitse overheid onderzoekt of de industriële onderneming Thyssen smeergeld heeft betaald in Zuid-Afrika. De betalingen zouden zijn gedaan om de verkoop van oorlogschepen in Zuid-Afrika te vergemakkelijken. Het verhaal is afkomstig van het Duitse blad Der Spiegel. Het Duitse Openbaar Ministerie heeft bevestigd met een onderzoek tegen Thyssen bezig te zijn. Het gaat om een bedrag van 15,3 miljoen euro dat mogelijk betaald is voor een order van vier oorlogsschepen. Dat order vertegenwoordigde een investering van 350 miljoen euro en werd in 1999 afgesloten. Thyssen heeft bevestigd dat er een onderzoek lopende is, maar stelt alle vertrouwen te hebben in een goede afloop en zegt dat de verdachtmakingen ongegrond zijn.

EADS-topman Noël Forgeard heeft ontslag genomen. Dat is het gevolg van problemen bij Airbus, de vliegtuigbouwer van het Europese luchtvaartconcern. Airbus heeft maanden vertraging opgelopen met de oplevering van de A380, de nieuwe Europese superjumbo. Dat heeft EADS ongeveer twee miljard euro gekost. Bovendien heeft het imago van het concern grote schade opgelopen. Een aantal klanten heeft al aangekondigd schadeclaims te zullen indienen. Forgeard lag ook onder vuur omwille van een bedenkelijke aandelentransactie. In maart verkocht hij op de beurs ter waarde van 5,2 miljoen euro aan EADS-aandelen. Kort daarna begon Airbus zijn interne onderzoek naar de nieuwe vertragingen bij de A380. Forgeard wordt opgevolgd door Louis Gallois, huidig directeur van de Franse spoorwegen. Ook Airbus-topman Gustav Humbert is inmiddels opgestapt. De 51-jarige mijnbouwingenieur Christian Streiff wordt als zijn opvolger genoemd.

Mobiel telefoneren tijdens een vliegtuigreis kan helemaal geen kwaad. Dat is de conclusie van een onderzoek bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. Het gebruik van telefoons heeft volgens de onderzoekers geen enkel effect op de werking van de vliegtuigapparatuur. Praktijktests brachten geen enkele verstoring aan het licht. Ook Lufthansa geeft toe dat er op gebied van veiligheid geen enkel probleem is. Maar de Duitse luchtvaartmaatschappij zegt wel er sterk aan te twijfelen om zijn passagiers toe te laten hun gsm-toestel te gebruiken in de lucht. Daarbij wordt gesteld dat dit een overlast zou kunnen betekenen voor de andere passagiers. Bovendien wordt gesteld dat bellen in het vliegtuig een dure operatie is. Daarvoor moet in het toestel immers een speciaal zendstation worden geïnstalleerd, waardoor het signaal via satellieten naar het netwerk op de grond kan worden gestuurd.

De onderhandelingen over de liberalisering van de wereldhandel in Genève zijn volledig mislukt. Het voorbije weekend moest daar gepraat worden over een verdere integratie van ontwikkelingslanden in de wereldeconomie, maar er werd vooral ruzie gemaakt over het terugschroeven van de overheidssteun aan de landbouwsector in de rijke landen, dat moest toelaten dat ontwikkelingslanden meer toegang zouden krijgen tot de wereldmarkt. Dat de rijke landen onderling niet tot overeenstemming konden komen, is bij vertegenwoordigers van de ontwikkelingslanden in het verkeerde keelgat geschoten. Vooral de Verenigde Staten werden een gebrek aan flexibiliteit verweten. Eurocommissaris Peter Mandelson heeft van Pascal Lamy, directeur-generaal van de World Trade Organisation, een akkoord geëist tegen eind van deze maand. De details zouden uitgewerkt moeten zijn voor het einde van dit jaar.

In Groot-Brittannië geven steeds meer kleine bedrijven de voorkeur aan de telefoon boven de e-mail. Uit een onderzoek van het internettelefoonbedrijf Vonage blijkt dat 41 procent van de ondervraagde bedrijven het meest via de telefoon communiceert. Slechts 37 procent geeft de voorkeur aan e-mail. Gesteld wordt dat de telefoon voor een groter gemak en snelheid zorgt en bovendien tot een hogere klanttevredenheid leidt. E-mail krijgt wel de voorkeur wanneer men bewijs- of controlemateriaal wil hebben. Eén op vijf Britse bedrijven blijkt gebruik te maken van internettelefonie. De meerderheid van de ondervraagden besteedde 400 pond per maand aan mobiele telefonie, tegenover 300 pond aan gesprekken via een vaste lijn.

BIAC, de uitbater van de luchthaven van Zavemtem, start met Airportstop. Daardoor kunnen passagiers en bezoekers van de luchthaven meerijden met werknemers. Airportstop is een gratis dienst en loopt via het internet. De medereiziger en de bestuurder delen in de kosten, die ongeveer € 0,25 per kilometer kosten. Airportstop kwam tot stand door een samenwerking tussen Biac en Taxistop. Op die manier hoopt BIAC het autoverkeer naar de luchthaven te kunnen terugdringen.

De Vlaamse Havenvereniging (VHV) wil een betere samenwerking tussen de vier Vlaamse havens. De organisatie heeft aan minister van openbare werken Kris Peeters gevraagd een structuur in het leven te roepen om dat in goede banen te leiden. De relatie tussen de havens van Oostende, Gent, Antwerpen en Zeebrugge wordt tot op dit ogenblik vooral gekenmerkt door concurrentie. De VHV, die de privé-bedrijven uit de havens verenigt, wil daar nu verandering in brengen. Er wordt gepleit voor een meer structurele samenwerking tussen de vier havenbesturen bij investeringen in maritieme overslagcapaciteit en logistiek, zodat overheidsinvesteringen optimaal benut zouden kunnen worden.