managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Chinese piraterij treft vooral eigen economie

Posted by managing21 on juli 3rd, 2006

China wordt door de geïndustrialiseerde landen zwaar bekritiseerd omdat het land de namaakindustrie weinig of niets in de weg legt, maar ook de eigen Chinese creatieve industrie wordt door de piraterij benadeeld. Ook Chinese producten worden immers nagemaakt en daardoor worden die beperkt in hun omzet op hun belangrijkste markt, zodat ze ook minder middelen hebben om nieuwe producten te ontwikkelen en te concurreren met buitenlandse rivalen. 

“China probeert te evolueren van een goedkope producent naar een innovatieve maatschappij die zijn eigen winstgevende technologie voortbrengt en aan eigen merknamen werkt,” voert het persbureau Associated Press aan. “Maar de piraterij vormt daarbij een belangrijke hinderpaal.” China wordt wereldwijd als de grootste bron van illegaal gekopieerde muziek, films, kledij en diverse andere goederen bestempeld. Volgens ramingen kost de illegale handel de internationale industrie ongeveer 50 miljard dollar per jaar. Maar ook de eigen economie lijdt onder het fenomeen.

Meer dan tachtig procent van de Chinese computers zouden op namaak-programma’s draaien. Op straatmarkten worden Chinese dvd-filmkopieën verkocht voor ongeveer een halve dollar. “Weinig producenten ontsnappen aan deze praktijken,” aldus Associated Press. “Ook de populaire Wuliangye-likeur en Chunghua-sigaretten worden nagemaakt. Li Ning, fabrikant van sportartikelen, heeft plannen voor internationale uitbreiding, maar ziet zijn naam in de namaakproductie, naast Nike en Adidas.”

Ren Jian, topman van de Chinese software-producent Kingsoft, stelt echter dat de logica van de gebruiker heel simpel is. “Een illegale kopie van ons encyclopedie-pakket kost amper één tiende van de legale versie, waarvoor de Chinese consument twaalf dollar moet neertellen,” benadrukte hij. De namaakindustrie heeft Kingsoft verplicht om vooral online activiteiten te ontwikkelen en zich meer toe te leggen op online games.

De Chinese president Hu Jintao heeft onlangs maatregelen aangekondigd tegen de piraterij om de concurrentie van de Chinese industrie te verbeteren. Daarbij maakte hij gewag van strenge straffen. Aan computerproducenten is al gevraagd om alleen toestellen te verkopen met vooraf geïnstalleerde legale programma’s. Aan de ambtenarij werd gevraagd om illegale programma’s van overheidscomputers te verwijderen. Chinese bedrijven proberen de piraterij voor de rechtbank te bestrijden.

Volgens de American Chamber of Commerce in China blijft de omzet van de Chinese piraterij-industrie echter toenemen. Een aantal muziekuitgevers heeft het daarom al opgegeven om van de cd-verkoop een winstgevende operatie te maken. Die wordt nu vooral gebruikt om promotie te maken voor live-optredens van de betrokken artiesten. De Business Software Alliance zou China de omzet van zijn IT-industrie kunnen verdrievoudigen en 1,8 miljoen nieuwe jobs creëren indien de piraterij tijdens de volgende vier jaar met tien procent zou kunnen worden teruggedrongen.