managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juli 4th, 2006

De twee bestuursvoorzitters van het Franse lucht- en ruimtevaartconcern EADS, Tom Enders en de zondag aangestelde Louis Gallois, overwegen veranderingen aan te brengen in de wijze waarop het concern en de vliegtuigdivisie Airbus worden geleid. De reputatie van EADS staat op het spel. Het vertrouwen van de afnemers, de beleggers en de werknemers in de leiding, de strategie en de producten moet terugkeren. Airbus en het nieuwe vliegtuig A380 zijn daarbij de eerste prioriteit, aldus Enders en Gallois. Enders zag zondag zijn medebestuursvoorzitter Noël Forgeard vertrekken. Die was onder vuur komen te liggen door vertragingen bij het afleveren van de A380’s en doordat hij de verdenking van aandelenhandel met misbruik van voorkennis op zich heeft geladen. Zondag stapte ook Airbus-topman Gustav Humbert op, Hij werd vervangen door Christian Streiff. Aan hem is de taak om de reputatie van de vliegtuigbouwer te herstellen. 

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM en de luchthaven van Schiphol gaan alle bagage voorzien van radiografische chips. Daarmee wil KLM de koffers op hun reis nauwkeuriger kunnen volgen, zodat er minder bagage verkoren zou raken. In eerste instantie zullen twee afgiftepunten op Schiphol uitgerust worden met RFID-technologie. In een tweede fase zullen alle KLM-afgiftepunten op Schiphol met de technologie worden uitgerust. Die operatie zou nog dit jaar moeten afgerond zijn. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft ook plannen om de toepassing ook in het buitenland in te voeren. Inmiddels heeft KLM het systeem al uitgetest tijdens vluchten tussen Tokio en Amsterdam. De Nederlandse maatschappij had de jongste jaren geen al te beste reputatie op het gebied van bagageafhandeling.

De voetbalwedstrijd tussen Duitsland en Italië legt dinsdagavond een groot deel van de Duitse autoproductie stil. De autoconcerns Volkswagen, DaimlerChrysler en Audi hebben maandag besloten hun werknemers vrij te geven zodat ze de halve finale live kunnen volgen. DaimlerChrysler schrapt bij zijn Mercedes-fabriek in Sindelfingen de late dienst op dinsdagavond. Ook de werknemers Volkswagen in Wolfsburg krijgen enige uren ’voetbalvrij’. Zo stopt de avondploeg op dinsdag al om acht uur ’s avonds in plaats van om tien uur. De nachtploeg begint twee uur later dan normaal. Daardoor kunnen tienduizend werknemers naar het voetbal kijken. Bij de Audi-fabriek in Ingolstadt eindigt de avondploeg eveneens twee uur eerder en begint de nachtploeg twee uur later. Ongeveer vijftienduizend werknemers kunnen zo naar de halve finale van het WK kijken.

De olieproductie van Rusland is in de eerste helft van dit jaar met 2,3 procent gestegen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De gasproductie steeg met 2,5 procent. Dat maakte het Russische ministerie van Energie maandag bekend. De totale productie van aardolie kwam uit op 236,06 miljoen ton, ofwel een gemiddelde dagproductie van 9,5 miljoen vaten (van 159 liter). De grootste olieproducent was het olieconcern Lukoil met 44,4 miljoen ton. Het Russische staatsolieconcern Rosneft stond op twee. De totale aardgasproductie bedroeg 333 miljard kubieke meter. Het Russische staatsgasconcern Gazprom was met 84 procent van het totaal veruit de grootste gasproducent, al bleef de gasproductie van Gazprom vrijwel gelijk aan de eerste zes maanden van vorig jaar. De productiestijging is te danken aan onafhankelijke gasproducenten zoals Novatek.

EU-voorzitter Finland hoopt in november op een topconferentie tussen Rusland en de Europese Unie een voorstel te kunnen doen voor onderhandelingen over nauwere politieke en economische banden, waaronder mogelijk een vrijhandelsakkoord. Dat heeft de Finse premier Matti Vanhanen gezegd. Het aanbod om Rusland ruime toegang te geven tot de EU-markt zou Moskou moeten overhalen garanties te geven voor duurzame energieleveranties aan West-Europa. Vanhanen kondigde aan dat hij de Russische premier Vladimir Poetin heeft uitgenodigd voor een speciale energietop van de EU-leiders in oktober. José Manuel Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, stelde als voorwaarde dat Moskou tot de Wereldhandelsorganisatie (WTO) zou toetreden. De Verenigde Staten liggen dwars bij die toetreding vanwege onenigheid over financiële dienstverlening en intellectuele eigendomsrechten. Moskou probeert al sinds 1994 tot de WTO toe te treden. EU-handelswoordvoerder Peter Power zei dat ook de EU zijn problemen heeft met de toetreding van Rusland tot de WTO, bijvoorbeeld over de Russische weigering Europese luchtvaartmaatschappijen toegang te geven tot het Siberische luchtruim.

Meer dan de helft van al het papier in Europa wordt opnieuw gebruikt. Papier is daarmee het meest gerecyclede materiaal in Europa. Dat blijkt uit cijfers van de European Recovered Paper Council (ERPC), die het hergebruik van papier in Europa probeert te stimuleren. De Europese papier- en kartonsector maakte begin deze eeuw bekend om tegen eind vorig jaar 56 procent van alle papier te kunnen herbruiken. Op de deadline kwam men aan een totaal van 55,4 procent, perfect binnen de marge van 1,5 procent die was voorzien. In totaal werd het voorbije jaar 46,6 miljoen ton papier opnieuw gebruikt. Dat is 24 procent meer dan in 1998.

Het Europese Hof van Justitie heeft dinsdag een klacht van de Britse lage kosten luchtvaartmaatschappij Easyjet tegen de fusie van KLM en Air France verworpen. Eerder had de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, de fusie goedgekeurd. De concurrent Easyjet vond dat daarbij te weinig rekening was gehouden met overlappende activiteiten van de twee maatschappijen. Daardoor zouden zij een te dominante marktpositie hebben gekregen. Volgens de EU-rechters heeft Easyjet niet bewezen dat op deze markten een machtspositie is ontstaan of versterkt waardoor de mededinging is belemmerd.

De Franse autofabrikant Renault is bereid met General Motors (GM) te onderhandelen over de vorming van een alliantie, mits GM daartoe een voorstel doet. De raad van bestuur van Renault kwam maandag bijeen om te praten over het plan. Volgens Renault-bestuursvoorzitter Carlos Ghosn moet GM dan wel het initiatief nemen. Eerder op de dag gaf het bestuur van Nissan al aan bereid te zijn met GM over mogelijke vormen van samenwerking te praten. Renault heeft een belang van 45 procent in het Japanse Nissan en Nissan bezit 15 procent van Renault. Vrijdag werd bekend dat de Amerikaanse miljardair Kirk Kerkorian, een grote aandeelhouder van GM met 9,9 procent van de stukken, heeft gesuggereerd dat het Amerikaanse autoconcern met Nissan en Renault zou moeten samenwerken. Ghosn zou interesse hebben in het verwerven van een belang van maximaal 20 procent in GM. Volgens schattingen van analisten kan dat 2,6 miljard euro gaan kosten.

Orange Nederland wil de vaste telefoon overbodig maken. Zijn nieuwe belconcept One Phone zorgt ervoor dat met één mobiel telefoontoestel binnens- en buitenshuis gebeld kan worden. De ssoftware in het toestel zorgt ervoor dat automatisch wordt overgeschakeld naar het gsm-netwerk buiten en de draadloze Livebox van Orange binnen. Orange, dochter van France Telecom, stelt dat de consument door deze toepassing nog makkelijker en goedkoper kan bellen. Er is niet alleen één rekening voor de telefonie, het internet en televisie, maar ook één telefoontoestel met één telefoonnummer voor alle gesprekken. “Dat bespaart geld omdat de gebruiker daardoor de vaste aansluiting kan verwijderen,” aldus de telecom-operator. Orange stelt dat ook British Telecom in Engeland met experimenten in die richting bezig is, maar dat de technologie verder nog helemaal in de kinderschoenen staat.

Fransen en Russen krijgen steeds meer de smaak te pakken van Nederlandse kaas. De export naar Frankrijk groeide het eerste kwartaal van dit jaar met bijna een kwart. De Russen kochten 45 procent meer Nederlandse kaas. Uit cijfers van het Nederlandse Centrale Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat tijdens het eerste kwartaal van dit jaar voor 533 miljoen euro kaas werd geëxporteerd. Dat is tien procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarbij werd een omzet gerealiseerd van 129 miljoen euro. De Goudse kazen zijn veruit het populairst in het buitenland. Ze vormen 42 procent van de totale Nederlandse kaasexport. Edammers vormen met een aandeel van 12,5 procent een goede tweede. De meeste geëxporteerde Nederlandse kazen gaan naar Duitsland. De Duitsers nemen bijna veertig procent van de totale Nederlandse kaasexport af.