managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Pornospam kent meeste succes

Posted by managing21 on juli 4th, 2006

Spam met pornografische inhoud is veel efficiënter dan andere vormen van ongewenste mails. Dat blijkt uit een onderzoek van internetbeveiliger CipherTrust. Het rapport stelt dat internetgebruikers 280 keer meer pornomail aanklikken dan op ongewenste berichten over geneesmiddelen, de tweede meest efficiënte spamcategorie. De derde meest efficiënte spamreclame betreft advertenties voor Rolex-uurwerken, waarvan amper 0,0075 procent wordt geopend. 

Maar liefst 5,8 procent van de ontvangers klikt op de link van een mail met pornografische inhoud. Farmaceutische producten, de tweede succesrijkste spamcategorie, haalt nog een klikniveau van 0,02 procent. “Spam is vooral geschikt voor impulsaankopen,” benadrukte Francis deSouza, onderdirecteur van virusbestrijder Symantec. “Producten zoals hypotheken hebben bij spam veel minder succes dan dingen zoals Viagra of pornografie.

Toch blijven naast pornografie ook andere categorieën het onderwerp van spamcampagnes. “Dat heeft alles te maken met het feit dat spammers werken in onderaanneming,” aldus deSouza. “Zij voeren gewoon uit wat hen opdrachtgever hen vraagt.” Uit statistieken blijkt dat het aantal spamberichten sinds april met veertig procent is gestegen. Dat zou vooral te wijten zijn aan de grote zombienetwerken van nietsvermoedende computerbezitters waarover spammers beschikken. Bovendien worden ze ook steeds inventiever en gebruiken steeds meer beelden in plaats van tekst, waardoor spamfilters de berichten niet meer herkennen.