managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juli 5th, 2006

Amsterdam krijgt de grootste benzinehaven van de wereld. Over twee jaar moet daar de benzineterminal van Vopak in gebruik worden genomen. De benzine is vooral bedoeld voor de uitvoer naar Europa, de Verenigde Staten en Afrika. De Verenigde Staten neemt veertig procent van die export voor zijn rekening. Daar is volgens een woordvoerder van Haven Amsterdam immers een tekort aan raffinaderijen, terwijl het succes van de diesel in Europa zorgt voor een overcapaciteit. In Amsterdam wordt niet alleen benzine overgeslagen, maar worden ook verschillende benzines geproduceerd met het juiste octaangehalte of van toevoegingen voorzien. Met de komst van Vopak heeft Amsterdam nu vier grote benzinespelers op zijn grondgebied, want Oiltanking, Europoint en British Petroleum al in de regio actief. Daarnaast zijn er ook enkele kleinere spelers die zich voornamelijk op de scheepvaart en de industrie richten, zoals het Amerikaanse Kaneb Terminals. Het Britse Blue Ocean Associates wil bovendien volgend jaar in de Amsterdamse haven een ethanol-fabriek bouwen. 

De economische baten van het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland zijn voor West- en Oost Duitsland heel verschillend. Een aantal analisten stelt daarbij dat de inkomsten van het evenement niet evenwicht zijn verdeeld over het Duitse grondgebied. Het Westen zou duidelijk meer voordelen genieten dan de zogenaamde Ostlanden. Zo werd Leipzig als enige stad uit de voormalige DDR weerhouden als gaststad voor wedstrijden. Maar die waren vooral in het begin van het tornooi geprogrammeerd. De laatste veertien dagen spelen zich helemaal af in West-Duitsland. De analisten stellen dat de regio’s die een wedstrijd toegewezen kregen, ongeveer op drie miljard euro aan extra bestedingen mogen rekenen. Dat geld gaat dus vooral naar West-Duitsland. Het wereldkampioenschap zorgde er volgens onderzoekers ook voor dat de Duitse werkloosheid tijdens de voorbije twee maand met 130.000 eenheden is gedaald. Dat wordt vooral toegeschreven aan extra banen die door het evenement zijn gegenereerd. Maar ook daar haalt West-Duitsland het meeste profijt, terwijl de werkloosheid in Oost-Duitsland dubbel zo hoog ligt.

De combinatie van de hoge de olieprijzen, prijsdumping door het noodlijdende autoconcern General Motors (GM) en een overproductie van grote, inmiddels moeilijk verkoopbare Sport Utility Vehicles (SUV’s) eist zijn tol op de Amerikaanse automarkt. Ford, DaimlerChrysler en Nissan kampen met sterk dalende verkoopcijfers. Ford, na GM de grootste autoproducent van de VS, verkocht in juni 7 procent minder auto’s dan een jaar eerder. Bij DaimlerChrysler daalden de verkopen met 13 procent, vooral omdat Amerikanen tijdelijk uitgekeken zijn op de auto’s van het merk Chrysler. Bij Nissan bedroeg de daling van het aantal nieuw verkochte auto’s bijna 20 procent. Volgens George Pipas van Ford was juni voor de gehele autobranche in de VS een moeilijke maand. Pipas schat de afname van het aantal verkochte wagens op 9 tot 10 procent. Volgens hem heeft Ford – ten opzichte van het marktgemiddelde – zelfs een relatief goede maand achter de rug. De problemen van de autoproducenten op de Amerikaanse markt zijn nijpend: zij hebben in het verleden massaal ingezet op het ontwerpen en bouwen van zware auto’s zoals SUV’s. Die waren een aantal jaren zeer in trek, maar de stijging van de olieprijzen en een kentering van de vraag, speelt de autobouwers nu parten. Amerikaanse consumenten kopen de laatste maanden liever lichte en zuinige Japanse auto’s, als ze al een nieuwe auto aanschaffen. Dit blijkt ook uit de recente verkoopcijfers. De kleine modellen van Ford, Nissan en DaimlerChrysler lopen als enige wel goed. Grote winnaar is vooralsnog Toyota. De grootse automaker van Japan maakte maandag bekend dat zijn Amerikaanse verkopen in juni met 14 procent gestegen zijn.

Duitsland heeft een belastingverhoging ingevoerd voor de rijkere bewoners. Het plan van de regering van kanselier Angela Merkel werd goedgekeurd door de Duitse Eerste Kamer. Duitsers met een belastbaar inkomen vanaf 250.000 euro per jaar en echtparen met een inkomen hoger dan een half miljoen euro moeten per 1 januari 45 procent belasting gaan betalen over de hoogste belastingschijf. Dit is 3 procentpunt meer dan de huidige hoogste schijf. Ook de minder verdienende Duitsers moeten meer afdragen aan de staatskas. De BTW in Duitsland gaat ook met 3 procentpunt omhoog, naar 19 procent. De maatregelen moeten circa 18 miljard euro opbrengen in de periode 2007-2010. Het geld wordt gebruikt om de begroting op orde te krijgen zodat het land weer voldoet aan de eis van de Europese Unie dat landen in de eurozone geen begrotingstekort mogen hebben van meer dan 3 procent. “De maatregelen zijn niet populair, maar zijn redelijk als wordt gekeken naar het effect,” zei minister Peer Steinbrück van Financiën. “De consolidatie van de overheidsfinanciën is nodig om te voorkomen dat er een schuldenberg op de schouders van onze kinderen wordt gedumpt.” De grootste belastingverhoging sinds de tweede wereldoorlog kan er volgens critici echter ook toe leiden dat de economische groei in de kiem wordt gesmoord.

Irak wil internationale oliemaatschappijen nog voor het einde van dit jaar vragen het land te helpen met de ontwikkeling van zijn olieindustrie. Irak wil daarvoor langetermijncontracten afsluiten met de grote olieconcerns. Dat zei de Iraakse olieminister Hoessein al-Shahristani bij een bezoek aan Koeweit. Irak produceert nu dagelijks circa 2,5 miljoen vaten olie (van 159 liter), waarvan er 1,9 miljoen worden geëxporteerd. Het land heeft volgens schattingen een bewezen oliereserve van 115 miljard vaten, de op twee na grootste ter wereld. De Iraakse olieindustrie heeft echter ernstig te lijden onder jaren van achterstallig onderhoud, aanslagen op oliepijpleidingen door opstandelingen en een gebrek aan investeringen. Volgens het Iraakse olieministerie zijn tot 20 miljard dollar aan buitenlandse investeringen nodig om de Iraakse olieproductie verder op te schroeven. Oliemaatschappijen zijn tot dusver huiverig om in Irak te gaan werken wegens de onveilige situatie. Irak hoopt met de goedkeuring van een nieuwe veiligheidswet dit jaar daar verandering in te brengen.

China gaat een nieuwe kerncentrale bouwen in de centraal gelegen provincie Hunan. Het is voor het eerst dat in het binnenland deze vorm van energie-opwekking zal worden toegepast. De overige kerncentrales staan allemaal in de oostelijke kustgebieden. De nieuwe centrale krijgt een reactor met een vermogen van 700 megawatt, zo meldden Chinese media. Met de bouw geeft China uitvoering aan zijn beleid om te zoeken naar alternatieve vormen van energie. Nu nog wordt 70 procent van de elektriciteit opgewekt uit kolen. Die hebben echter als nadeel dat ze het milieu sterk vervuilen. Ook minder omstreden vormen van stroomvoorziening zijn in beeld. Dinsdag meldde de krant Shanghai Daily dat in de oostelijke provincie Jiangsu een grote centrale wordt gebouwd waarbij gebruik wordt gemaakt van windenergie. De centrale moet 400.000 huishoudens van stroom gaan voorzien. In dezelfde provincie nadert de voltooiing van van twee nieuwe kerncentrales, die later dit jaar in gebruik moeten worden genomen.

Het Amerikaanse ruimteveer Discovery is dinsdagavond voor een beslissende testvlucht vertrokken naar het internationale ruimtestation ISS. De spaceshuttle steeg op de nationale Onafhankelijkheidsdag op van platform 39b van de basis Cape Canaveral in Florida. Het gaat om de tweede lancering sinds de ramp met het zusterschip Columbia in februari 2003. Een reeks camera’s heeft het opstijgen minutieus vastgelegd. De ruimtevaartorganisatie NASA wil weten of tijdens de lancering opnieuw isolatieschuim van de brandstoftank is afgerukt. Een afgebroken stuk sloeg drie jaar geleden een gat in het hittewerende schild van de Columbia waardoor die bij terugkeer in de dampkring uiteen werd gerukt. De NASA besteedde sindsdien 1,3 miljard dollar aan veranderingen aan de brandstoftank, maar technici hebben het probleem nog steeds niet onder de knie. Desondanks was de NASA-leiding van mening dat het risico aanvaardbaar was, ook nadat maandag een scheur was ontdekt in het isolatiemateriaal van de tank van het ruimteveer. De Discovery zal naar verwachting iets minder dan twee weken bij het ruimtestation verblijven om daar voorraden en materiaal te brengen. Aan boord van het ruimteveer bevinden zich zeven astronauten, onder wie de Duitser Thomas Reiter van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Hij zal als eerste ESA-astronaut vijf maanden aan boord van het zwevende laboratorium verblijven.

Heineken streeft ernaar het marktaandeel in Rusland de volgende vijf tot zes jaar uit te breiden tot 20 procent. Op dit ogenblik schommeldt dat rond de 16 procent. De Nederlandse brouwer hoopt te kunnen inspelen op het toenemend bierverbruik van de Russische bevolking. Bijkomende overnames worden op dit ogenblik niet overwogen. Heineken kocht in vier jaar tijd zes Russische brouwers voor een totaalbedrag van 1,2 miljard euro. Rusland werd daardoor qua volume de belangrijkste afzetmarkt van Heineken. Door langer te wachten dan concurrenten zou de bierbrouwer nu genoegen moeten nemen met een derde plaats en hogere prijzen hebben moeten betalen voor de overnames. Daar is Heineken het echter niet mee eens. De sterkere positie van concurrenten is volgens hem een erfenis uit het verleden, zoals de Finse betrokkenheid bij BBH van Carlsberg en Scottish & Newcastle. Heineken voert aan dat de Finnen als burgen in een vroeg stadium in Rusland actief werden. “Buren komen nu eenmaal makkelijker bij elkaar over de vloer,” aldus Heineken. De inhaalronde wijt Heineken aan het feit dat het huidige topmanagement de nodige ervaring heeft in Centraal- en Oost-Europa.

De Spaanse regering wil haar belang in het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS vergroten tot 10 procent. Op dit ogenblik bedraagt dit 5,5 procent. Met de verhoging van zijn aandeel hoopt Spanje onder meer de productie van EADS-dochter Airbus binnen te kunnen halen. Spanje vertegenwoordigt op dit ogenblik ongeveer 7 procent van de Airbus-productie. Het land wil vooral zijn vliegtuigactiviteiten op het gebied van koolstofvezels uitbreiden. De verhoging van zijn EADS-aandeel zou Spanje ongeveer één miljard euro kosten. Airbus en EADS zitten na aangekondigde vertragingen met de oplevering van het nieuwe A380-type in een crisis. De top van beide concerns is vorige week afgetreden.

Venezuela is toegetreden tot het Zuid-Amerikaanse handelsblok Mercosur. De toetreding moet leiden tot een verdere liberalisering van de handel op het Zuid-Amerikaanse continent. Er worden echter vraagtekens geplaatst bij het Venezolaanse lidmaatschap. Mercosur omvatte tot nu toe Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay. Dit viertal richtte Mercosur in 1991 op met als doel een gemeenschappelijke Zuid-Amerikaanse markt te vormen. De vijf huidige leden tellen samen 250 miljoen inwoners en zijn goed voor driekwart van de Zuid-Amerikaanse economie. Het akkoord dat nu is gesloten betekent dat Venezuela per onmiddellijke ingang zijn invoertarieven voor producten uit Paraguay en Uruguay opheft. Voor goederen uit Brazilië en Argentinië gebeurt dat in 2014. In ruil daarvoor zullen de vier landen hun markten openen voor producten uit Venezuala. Paraguay en Uruguay doen dat in 2013; in Brazilië en Argenitinië zal dat iets eerder plaatsvinden. Gevreesd wordt echter dat de Venezolaanse president Hugo Chavez Mercosur willen gebruiken als podium voor zijn anti-Amerikaanse politiek.