managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Reissector gevoelig voor zoekmanipulatie

Posted by managing21 on juli 6th, 2006

Het gijzelen van merknamen (brand hijacking) op zoekmachines zoals Google en Yahoo is het voorbije jaar opmerkelijk gegroeid. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Nucleus. Dat gebeurt met het kopen van woorden, zinnen en zelfs merknamen van concurrenten op betalende zoekmachines. Volgens Nucleus heeft die praktijk het voorbije jaar met 245 procent gestegen. 

Vooral de reissector is volgens Nucleus gevoelig voor deze praktijken. Uit het onderzoek bleek dat 59 procent van de bedrijven uit die sector het slachtoffer zijn geworden van brand hijacking. Verder stelt Nucleus dat 23 procent van toeristische bedrijven bewust zelf teruggrijpen naar die praktijken. Amper 11 procent had maatregelen genomen om zich tegen brand hijacking te verdedigen. De grootste slachtoffers in het onderzoek waren MyTravel, Sunmaster en Going Places.

Nucleus benadrukt dat in het onderzoek onvrijwillige voorbeelden van brand hijacking werden geweerd en dat de resultaten alleen een weergave zijn van bewuste brand hijacking, waardoor bedrijven van de namen van hun concurrenten en aanverwante woorden internetgebruikers afleiden naar hun eigen websites, die dikwijls helemaal bovenaan zijn gerangschikt in betaalde zoekrangschikkingen. In de Verenigde Staten werd Google zelfs voor de rechter gedaagd omdat de zoekmachine geen maatregelen nam tegen bedrijven die zich van sleutelwoorden van concurrenten bedienen.

Google ontliep in de Verenigde Staten een veroordeling, maar in Frankrijk liep de zoekmachine wel een boete op.