managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Geen schrik van VoIP

Posted by managing21 on juli 7th, 2006

Nieuwe toepassingen zijn nauwelijks een bedreiging voor de grote Europese telecombedrijven. Dat blijkt uit een rapport van Moody’s Investors Service. De impact van die nieuwe technologieën zal volgens het rapport heel beperkt blijven en de geleden verliezen zouden worden goedgemaakt door het eigen aanbod van breedband-producten en -diensten en mobiele telefonie. 

“De Europese telecombedrijven zien hun traditionele vaste telefoondiensten steeds verder inkrimpen omdat meer mensen overschakelen naar mobiele telefoons,” stipt het persbureau Reuters aan. Ook Moody’s stelt dat VoIP (Voice over Internet Protocol) de inkomsten van de telecomsector zal uithollen, maar voegt er aan toe dat dit effect heel beperkt zal blijven. “Het telefoonverkeer over VoIP zal nog geruime tijd marginaal blijven,” aldus Moody’s. Tegen 2010 wordt rekening gehouden met een marktaandeel van vijf tot tien procent.

“Maar het geïntegreerde aanbod van de telecombedrijven zelf en de inkomsten uit breedband, zullen die marginale bedreiging van VoIP compenseren,” meent Moody’s. “Aangezien de meeste telecombedrijven een gezonde financiële structuur hebben nadat ze hun schulden hebben afgebouwd, zijn ze ook in staat om een eventuele druk op inkomsten en winstmarges op de korte termijn te weerstaan.” France Telecom, Telefonica en Telecom Italia zijn daar volgens de onderzoekers een uitzondering op omdat ze nog een groot gedeelte van hun schulden moeten verwerken.

De Europese telecombedrijven hebben op het einde van de jaren negentig miljarden euros geïnvesteerd in nieuwe technologieën en betere netwerken, maar die leverden niet de verwachte winsten op. Dat zorgde rond de eeuwwisseling voor een zware crisis in de sector. “Met verdere kostenbesparingen en het anticiperen op het dalend belang van de vaste telefonie, kunnen de telecombedrijven zich ook in de toekomst verzekeren van uitstekende resultaten,” aldus nog Moody’s.