managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Toekomst callcenters ligt in Afrika

Posted by managing21 on juni 2nd, 2006

Afrika is goed op weg om de volgende locatie te worden voor callcenters. Dat blijkt uit een rapport van het Britse onderzoeksbureau Datamonitor. Tegen het eind van dit decennium zullen er naar schatting 30.000 callcenters actief zijn. Het voordeel van Afrikaanse locaties zijn volgens Datamonitor hun goedkope arbeidskrachten, grote talenkennis en een gezamenlijke tijdzone met West-Europa. Die trend wordt nu al getrokken door landen als Egypte en Zuid-Afrika. 

Volgens Datamonitor mag verwacht worden dat het aantal callcenters in Noord-Afrika, met landen als Egypte, Marokko en Tunesië, tegen het eind van dit decennium zal opgelopen zijn tot 23.000, een verdrievoudiging tegenover het huidige niveau. In Zuid-Afrika, dat tevens het voordeel heeft een culturele affiniteit te hebben met Europa, zou die groei nog groter zijn. Het land zal volgens Datamonitor over vijf jaar ongeveer 7.400 callcenters tellen. Dat is meer dan een verdrievoudiging.

“Egypt maakt indruk op westerse investeerders, dank zij een mengeling van technisch onderlegde werknemers met een goede talenkennis,” vertelde callcenter-analist Peter Ryan aan het persbureau Reuters. “Zuid-Afrika heeft het voordeel dat het personeel van de callcenters de Engelse taal perfect machtig is en bovendien ook commercieel goed is onderlegd. Landen zoals Zuid-Afrika en Egypte spelen hun lage arbeidskosten en een relatief grote politieke stabiliteit uit om westerse investeerders te overtuigen callcenters op te richten in hun land.”

De callcenters zijn dikwijls een grote bron van tewerkstelling en dat is bijzonder belangrijk voor Afrikaanse landen. “Ze hebben immers directe investeringen nodig om hun economische groei te garanderen en miljoenen mensen uit de armoede te halen,” aldus nog het persbureau.” Ryan stelt echter dat Afrikaanse landen niet zullen kunnen optornen tegen India, het callcenter-land bij uitstek, maar dat landen die prioriteit hebben gegeven aan de uitbouw van technologie en telecommunicatie – zoals Botswana, Kenya, Senegal en Ghana – wellicht een belangrijke groei mogen verwachten.

Zuid-Afrika ligt bijzonder goed bij investeerders omdat het land in dezelfde tijdzone ligt als West-Europa en een hoge scholingsgraad telt, terwijl de bevolking er ook vertrouwd is met de Europese cultuur. “Maar anderzijds zijn er de hoge telecom-tarieven, te wijten aan de weigerachtigheid van de overheid om de sector te liberaliseren,” stipt Reuters nog aan. “Dat zou investeerders kunnen tegenhouden. Egypte is dan weer populair omdat het dicht bij Europa ligt, terwijl Marokko en Tunesië bij Franse en Spaanse bedrijven goed in de markt liggen omwille van de franssprekende bevolking.”