managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Sociale netwerken hebben meer fans dan centen

Posted by managing21 on augustus 31st, 2007

Sociale netwerken hebben een bijzonder groot publiek weten op te bouwen, maar ze zijn er nog altijd niet in geslaagd om die massale interesse commercieel rendabel te maken met reclame-inkomsten. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau IDC. Volgens de onderzoekers genereren weinig van die initiatieven een inkomen dat in relatie staat tot de media-aandacht die ze krijgen.

“Ondanks hun hoge status, zitten de sociale netwerken nog altijd in hun beginstadium,” zegt IDC-analist Karsten Weide tegenover het magazine RedHarring. “Op termijn zullen ze echter ongetwijfeld een business-model aannemen dat gebaseerd is op abonnementsgelden en e-commerce, maar alleen merkenreclame zal de enige vorm zijn die voldoende inkomsten zal genereren om een groot sociaal netwerk te onderhouden.”

De sociale netwerken moeten volgens Weide in eerste instantie hun reclame-inkomsten op peil brengen en de bezorgdheid wegnemen van adverteerders, die zich weinig comfortabel voelen met het idee dat hun reclame kan verschijnen naast de onvoorspelbare user-generated content. Maar hij voegt er aan toe dat de inkomsten van de sociale netwerken bleek uitvallen in vergelijking met technologiebedrijven uit andere sectoren.

Zo bleek Fox Interactive Media – eigenaar van MySpace – vorig jaar 550 miljoen dollar inkomsten gehad te hebben. Maar de Online Service Business van Microsoft bracht tijdens het vierde kwartaal alleen al 624 miljoen dollar op. Adverteerders van Fox Sports zouden verplicht zijn om ook reclameruimte te vullen op MySpace. Gemiddeld kost een advertentie op MySpace minder dan 0,10 dollar per duizend kliks.

De sociale netwerksite Facebook heeft inmiddels ook de nodige problemen gekend. Eerder deze maand trokken de Britse regering, Vodafone, de British Automobile Association en Virgin Media hun reclamecampagnes terug toen bleek dat hun advertenties verschenen op een pagina van de racistische British National Party. Daarop besliste Facebood adverteerders meer inspraak te geven bij de pagina’s waarop hun reclame zou verschijnen.

Volgens Karsten Weide zouden sociale netwerken er goed aan doen om adverteerders extra instrumenten ter beschikking te stellen om de content van de websites te controleren of filters aan te brengen, maar zegt dat ze daarin ook niet te ver mogen gaan. “Men kan controleren wat de gebruikers plaatsen,” voert hij aan. “Maar men moet daarbij voorzichtig tewerk gaan, wil men zijn populariteit bij de gebruiker niet verliezen.”