managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Onverslijtbaar aluminium voor vliegtuigen

Posted by marcho on September 27th, 2007

De Amerikaanse vliegtuigconstructeurs Lockheed en Boeing zijn geïnteresseerd in een nieuwe staaltechnologie van het bedrijf GTM uit het Nederlandse Den Haag. Het gaat om central reinforced aluminium, dat volgens het Nederlands bedrijf kan zorgen voor een besparing van minimaal 135.000 liter kerosine per vliegtuig per jaar. Samen met de lagere onderhoudskosten zouden de besparingen wereldwijd kunnen oplopen tot 75 miljard euro.

GTM Advanced Structures ontwikkelde het materiaal in samenwerking met de Delftse Universiteit faculteit en het Amerikaanse aluminiumbedrijf Alcoa. Het product zou nagenoeg ongevoelig zijn voor metaalvermoeiing. Op dit ogenblik zijn de onderhoudskosten aan het einde van de levensduur van een vliegtuig – ongeveer veertig jaar – verviervoudigd. Bij het nieuwe materiaal lopen de kosten volgens de onderzoekers gedurende die tijd nauwelijks op.

Central is opgebouwd uit laagjes aluminium, afgewisseld door laagjes glasvezel in hars. Het materiaal is volgens de ontwikkelaars sterker dan het vezelversterkte koolstof dat recent in de Boeing 787 is toegepast. GTM hoopt de eerste orders te krijgen van de Amerikaanse luchtmacht, die de vleugels van 300 Hercules-vrachtvliegtuigen moet vervangen. De US Air Force zou van plan zijn om binnenkort de eerste testen met het nieuwe materiaal te doen.

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>