managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Combinatie lekker en gezond is te zeldzaam

Posted by marcho on September 27th, 2007

Consumenten die letten op hun gezondheid willen graag beter en gezonder eten, maar vinden gezond voedsel vaak nog lastig te bereiden en niet echt aantrekkelijk om echt te genieten. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van Datamonitor. Volgens de onderzoekers zijn de consumenten echter vooral op zoek naar voedingsproducten die gemakkelijk in hun hectische levensstijl passen.

Uit het onderzoek blijkt dat twintig procent van de consumenten aangeeft dat ze vaker dan vroeger voor de gezonde voedingsopties kiezen. Toch willen ze zich geregeld verwennen met snacks, al hebben ook die liefst een goede naam op het gebied van gezondheid. Nochtans vormen gezonde producten slechts een beperkt onderdeel van de snacksector. Tegelijkertijd stellen de onderzoekers dat snacks nog altijd geassocieerd worden met niet-gewenste voedingspraktijken.

Datamonitor stelt dat de groeiende markt voor gezonde snacks vooral gedreven wordt door de behoefte van consumenten aan producten die gemakkelijk in hun hectische levensstijl passen. Ze willen daarbij snel iets gezonds eten, maar wel zonder het verwenmoment van de traditionele snack te verliezen. Eén op de drie consumenten zegt trouwens behoefte te hebben aan kleine eetverzetjes om te kunnen ontsnappen aan de dagelijkse druk.

Uit het onderzoek bleek verder dat 60 procent van de consumenten het voorbije jaar meer gemakkelijke en gezonde voeding en drank genuttigd te hebben dan het jaar voordien. Maar 80 procent gaf ook aan dat de voedselproducenten de gezonde producten lekkerder moeten maken. “Snacken is vooral emotioneel en vaak een reactie op stress,” aldus Marketing Online. “Een gezonde snack is prima, maar moet ook in de behoefte voorzien van de consument om zichzelf te verwennen.”

Voedselproducenten en retailers gaan volgens Datamonitor mee in deze trend door aan te geven dat hun producten weinig vet of suiker bevatten, maar zelfs gezonde voordelen bieden met vitaminen en oxidanten. “Maar hun geloofwaardigheid blijft een probleem,” aldus Marketing Online.

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>