managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Retail laat e-mailkansen liggen

Posted by marcho on September 28th, 2007

Marketeers maken niet optimaal gebruik van alle mogelijkheden die e-mail biedt, heowel dit juist één van de belangrijkste kanalen is voor klantenbinding. Dat is de conclusie van een rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau Silverpop. Men slaagt er volgens de onderzoekers onvoldoende in om via e-mail klanten aan te trekken of meer gegevens te verzamelen.

Silvertop stelt dat marketeers nog steeds onvoldoende gebruik maken van de mogelijkheden die ter beschikking zijn, ondanks het feit dat e-mail een goed kanaal is voor klantenbinding. “Tevens blijken marketeers het moeilijk te vinden om het aantal abonnees op de nieuwsbrieven te laten groeien,” aldus Silvertop. De onderzoekers zagen echter dat heel veel retailers daarvoor niet eens een registratiebox of link op de homepage zetten.”

De onderzoekers stellen dat twee jaar geleden 37 procent van de retailers alleen maar een e-mailadres vroegen. Daarnaast vroeg 40 procent ook om een naam en postadres, terwijl 24 procent ook een telefoonnummer, demografische informatie en info over hobby’s verlangde. Opmerkelijk is dat op dit ogenblik liefst 61 procent van alle retailers alleen maar een e-mailadres vraagt.

“De gevoerde promoties blijven echter hetzelfde,” aldus het magazine DMNews. “Drie op tien retailers werkt met prijskortingen, terwijl 11 procent een gratis of goedkope levering aan huis aanbiedt.” Wel zijn de opzegmogelijkheden verbeterd. Op dit ogenblik voorziet zes op tien retailers daarvoor een speciaal webformulier. Dat is volgens de onderzoekers dubbel zoveel als twee jaar geleden.

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>