managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Podcasts winnen aan populariteit

Posted by managing21 on juli 16th, 2006

Podcasts beginnen door te breken bij het grote publiek. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Nielsen/NetRating. Op enkele maanden tijd is het luisterpubliek van de online radio-on-demand volgens de onderzoekers enorm gegroeid. In de Verenigde Staten zouden podcasts nu een publiek van 9,2 miljoen luisteraars hebben opgebouwd. Maar het gebruik blijft nog heel beperkt in vergelijking met andere internet-toepassingen. 

“In oktober vorig jaar luisterde slechts twee procent van de Amerikaanse internauten naar een podcast,” voert het rapport van Nielsen/Netratings aan. “Vandaag is dat opgelopen tot 6,6 procent.” Vooral audio-podcast zijn bij het publiek populair. Video-podcasts worden slechts door vier procent, 5,6 miljoen mensen, bekeken. Maar Nielsen/NetRating voegt er aan toe dat podcasts nog een hele weg te gaan hebben vooraleer ze populariteit van andere online toepassingen zullen kunnen evenaren.

Daarbij wordt onder meer verwezen naar het online betalen van rekeningen (51,6 procent) of het internet als kanaal om werk te zoeken (24 procent). Maar er wordt wel opgemerkt dat internauten tussen 18 en 24 jaar twee keer zoveel geneigd zijn om audio-podcasts te downloaden dan de gemiddelde internetgebruiker. Dat is volgens de onderzoekers een teken dat de populariteit van de podcasts snel aan populariteit kan winnen.