managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Bloggen is oude wijn in nieuwe zakken

Posted by managing21 on juli 16th, 2006

Bloggen is oude wijn in nieuwe zakken. Dat is althans de mening van het National Internet Advisory Committee van Singapore (NIAC), dat daarmee zijn plannen opbergt om Singaporese bloggers te verplichten zich te laten registreren bij de Media Development Authority (MDA) van het land. Politieke partijen, religieuze verenigingen, internet service providers en online kranten moeten dat wel doen. 

De populariteit van de weblogs deed het NIAC overwegen om bloggers te verplichten zich officieel te laten registreren. Het comité, dat gevormd wordt door overheidsafgevaardigden en industriële leiders, concludeerde echter dat blogs in wezen niet verschillen van websites en webforums waar internauten kunnen publiceren wat ze doen of denken. “Bloggen is oude wijn in nieuwe zakken,” voerde het comité aan als reden om af te zien van een verplichte registratie.

Het NIAC stelt dat bloggers die materiaal publiceren dat in strijd is met het openbare en maatschappelijk belang, perfect aangepakt konden worden met de bestaande wetgeving. De overheid overwoog tevens om het e-mailverkeer onder de mediawetgeving te laten vallen. Maar daarvan werd uiteindelijk eveneens van afgezien omdat e-mail een onmisbaar communicatie-instrument is voor het bedrijfsleven en de maatschappij, hoewel de technologie volgens het NIAC technisch beschouwd kan worden als een mediakanaal.