managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juli 17th, 2006

De helft van de Zeeuwse mosselen komt dit jaar uit het buitenland. Door de strenge Nederlandse visreglementering is de eigen productie op enkele jaren tijd van 100.000 ton naar 30.000 ton per jaar teruggeschroefd. Bovendien wordt steeds meer mosselzaak uit Ierland aangevoerd. Soms worden ze zelfs volledig in Ierland gekweekt, waarna ze in Nederland verpakt worden om vervolgens de stempel Zeeuwse mosselen mee te krijgen. Volgende week komen wel eigen Zeeuwse mosselen op de markt, hoewel de kwaliteit niet optimaal zal zijn. Door het koude voorjaar zullen ze immers pas in augustus volgroeid zijn. Bovendien wordt de mosselvoorraad bedreigd door de Japanse oester, die zich voedt met mosselzaad. (De Standaard)

 

China wil de volgende vijf jaar 42 luchthavens bouwen. Daarnaast is het land ook van plan om tijdens diezelfde periode 430 vliegtuigen te kopen. Met die plannen is een investering van 13,7 miljard euro gemoeid. Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing verwachten dan ook dat de Chinese vraag naar vliegtuigen jaarlijks met ongeveer acht procent zal stijgen. Dankzij die groei zal China het tweede belangrijkste luchtvaartland van de wereld worden. Op dit ogenblik staat het land op een derde plaats. De Verenigde Staten blijven marktleider. De groei van de Chinese sector wordt veroorzaakt door de toegenomen welvaart van de Chinese bevolking, die daardoor meer gaan reizen. Bovendien is de sterk toegenomen internationale handel oorzaak van een groter vrachtvervoer. (AFP)

Het Amerikaanse autoconcern Ford gaat werken aan milieuvriendelijke technologieën. Het bedrijf heeft 1,45 miljard euro gereserveerd voor de ontwikkeling en de productie van lichte materialen, milieuvriendelijker diesel- en benzinemotoren en biobrandstoffen. De innovaties moeten ervoor zorgen dat een gemiddeld Ford-model ongeveer 25 kilometer kan rijden met één liter benzine. Bovendien zou de uitstoot van koofstofdioxide beperkt moeten worden tot minder dan 100 gram koolstofdioxide per kilometer. Ook Jaguar, Land Rover en Volvo zullen met de milieuvriendelijke technologie van Ford worden uitgerust. Jaarlijks investeert Ford ongeveer 6 miljard euro aan onderzoek en ontwikkeling. (Reuters)

Het voorbije jaar zijn in de zeven Belgische nucleaire centrales achttien anomalieën vastgesteld. Dat is een verdubbeling tegenover het jaar voordien. De gegevens zijn afkomstig uit het jaarverslag van Association Vinçotte Nucléaire (AVN), dat instaat voor de nucleaire inspecties op het terrein. Vinçotte stelt trouwens dat er vorig jaar voor het eerst in jaren ook sprake was van een echt incident in de centrale van Tihange 2. Omdat een aantal schakelingen verkeerd waren afgeregeld, zouden een aantal ventilatiesystemen en een nooddiesel bij een noodgeval hebben kunnen falen. AVN stelde einde 2004 al dat de veiligheidscultuur in de kerncentrales van Doel en Tihange onvoldoende was. (De Standaard)

Het Russische olieconcern Rosneft heeft 15 miljard dollar gereserveerd voor de aankoop van raffinaderijen. Dat heeft Rosneft-topman Sergei Bogdanchikov aangekondigd. Het Russische staatsconcern zou onder meer plannen hebben om raffinagecapaciteit van het nagenoeg failliete Yukos over te nemen. Eerder al kreeg Rosneft de kans om de olieproducent Yuganskneftegaz te verwerven, nadat dit tijdens een bedenkelijke rechtszaak was losgemaakt van zijn moederbedrijf Yukos. Rosneft kon de olieproducent met inmenging van het Kremlin ver onder de marktprijs aankopen. Dankzij een recente beursgang in Londen en Moskou heeft Rosneft 10,4 miljoen dollar opgehaald, meteen de grootste beursintroductie uit de Russische geschiedenis. De Russische overheid blijft echter de belangrijkste aandeelhouder van Rosneft. (Reuters)

Airbus, dochter van het Europees luchtvaartconsortium EADS, gaat nieuwe middelgrote toestellen en een nieuw model vrachtvliegtuig ontwikkelen. Dat heeft EADS-topman Tom Enders bekend gemaakt. Daarbij is een investering van tien miljard dollar gemoeid. Airbus hoopt met die plannen te kunnen blijven wedijveren met zijn Amerikaanse concurrent Boeing. Enders voegde er aan toe dat EADS niet langer in een crisis verkeert. Volgens hem zal de nieuwe Airbus-topman Christian Streiff erin slagen om het bedrijf weer op het rechte spoor te krijgen en de problemen met de Airbus A380 te verhelpen. Streiff is de opvolger van Gustav Humbert. Die nam onlangs ontslag wegens de vertragingen met de productie van de A380. Ook EADS-topman Noël Forgeard stapte om die reden op. (AFP)

Fortis is op het vlak van omzet het achttiende bedrijf van wereld. Dat blijkt uit de statistieken van het weekblad Fortune. Vorig jaar stond de Belgisch-Nederlandse groep nog op de dertigste plaats. Die stijging is vooral te danken aan een sterke groei van de inkomsten uit rentes en commissies op de verkoop van financiële producten. Fortis is de enige Belgische vertegenwoordiger in de top twintig van Fortune. Dexia staat op een 55ste plaats, maar realiseerde op één jaar tijd bijna de sterkste omzetgroei van alle genoteerde bedrijven (259 procent) en sprong tegenover 2004 met 236 plaatsen vooruit. Alleen het Russische olieconcern Rosneft doet het nog beter (291 procent). (De Tijd)

Het F1-dossier kost de Waalse overheid nu al een bedrag van bijna 60 miljoen euro. Gehoopt wordt dat volgend jaar in Franchorchamps weer een nieuwe F1-race kan georganiseerd worden. De Waalse regering onderhandelt met F1-baas Bernie Ecclestone over een herziening van dienst contract. Als de race niet doorgaat mag Ecclestone contractueel tientallen miljoenen schadevergoeding eisen. In het nieuwe contractvoorstel is sprake van bijna 60 miljoen euro voor drie races, eventueel uit te breiden tot vijf. Daarnaast moet een lening van € 15 miljoen aan het circuit omgezet worden in kapitaal. Tenslotte moet ook nog een verlies van 1 miljoen euro worden overgenomen. Bovendien zijn er ook voor 23 miljoen euro werken aan het circuit. (Het Nieuwsblad)

KBC was op de Brusselse beurs het voorbije halfjaar het drukst verhandelde aandeel. In totaal werden er voor het KBC-aandeel bijna 255.000 transacties genoteerd. Dat is een stijging met 45 procent tegenover de vorige periode. Voor het eerst onttroont KBC daarmee Fortis, dat het aantal transacties met 19 procent zag toenemen. Maar slechs één op de drie Fortis-transacties heeft op de Brusselse beurs plaats. De meeste transacties gebeuren in Amsterdam. Fortis zakt in Brussel weg tot een derde plaats, want moet ook nog brouwer InBev laten voorgaan. In totaal werden er tijdens de eerste zes maanden van dit jaar op de Brusselse beurs drie miljoen transacties uitgevoerd. (De Tijd)

België spaart niet meer voldoende om binnenlandse investeringen te financieren. In het eerste kwartaal van dit jaar moest er voor het eerst in meer dan tien jaar beroep gedaan worden op kapitaalinvoer om een deel van de investeringen te financieren. Uit de Belgische betalingsbalans blijkt dat de lopende rekening tijdens het eerste kwartaal een tekort van 502 miljoen euro vertoonde. Vorig jaar was er in dezelfde periode nog een overschot van 1,7 miljard euro. De Belgische economie leende 790 miljoen euro in het buitenland, terwijl er vorig jaar in diezelfde periode nog 1,6 miljard euro werd uitgeleend. Het tekort zou vooral te wijten zijn aan het lagere financieringsvermogen van de gezinnen. (De Tijd)