managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

YouTube zit aan honderd miljoen kijkers

Posted by managing21 on juli 17th, 2006

De videozoekmachine YouTube krijgt op dit ogenblik meer dan honderd miljoen kijkers voor de video’s die de website aanbiedt. Dat toont volgens analisten aan dat er een groeiende vraag is naar online videomateriaal. YouTube, dat vorig jaar plots uit het niets kwam opduiken, is marktleider op het gebied van online video en vertegenwoordigt in de Verenigde Staten 29 procent van de multimedia entertainmentmarkt. 

Zestig procent van alle online video’s zou volgens cijfers van het onderzoeksbureau Hitwise bekeken worden op YouTube. De service wordt gratis aangeboden en YouTube werk aan plannen voor reclame en andere manieren om inkomsten te verwerven, zodat de videodienst verder ondersteund zou kunnen worden. De website is gespecialiseerd in korte filmpjes van twee minuten die door de internauten zelf zijn opgenomen en wordt vaak gebruikt als een kort ontspanningsmoment tussen andere activiteiten.

MySpace heeft ongeveer negentien procent van de markt, terwijl Yahoo, MSN, Google en AOL elke een marktaandeel hebben van drie tot vijf procent. Samen zijn deze vier internetreuzen op het gebied van online video echter kleiner dan YouTube en MySpace. De voorbije maand werden op YouTube 2,5 miljard video’s bekeken. Dagelijks werden er 65.000 nieuwe video’s geuploaded. In mei werden er 50.000 nieuwe films gepubliceerd.