managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Ouders minder positief tegenover internet

Posted by managing21 on oktober 31st, 2007

Ouders bepalen steeds meer de mediaconsumptie van hun kinderen. Bovendien staan ze veel minder positief tegenover het internet dan drie jaar geleden. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het Pew Internet and American Life Project. Maar de onderzoekers kwamen wel tot de vaststelling dat ouders ook het gebruik van andere media door hun kinderen, strikter opvolgen.

Uit het Pew-onderzoek blijkt dat 59 procent van de Amerikaanse ouders van mening is dat het internet een goed product is geweest voor hun kinderen. Drie jaar geleden was echter nog 67 procent die mening toegedaan. Daarnaast zegt 30 procent van de ouders dat het internet geen enkele invloed heeft gehad op hun kinderen of daarover geen mening te hebben. Dat is 5 procent meer dan drie jaar geleden.

Bovendien blijkt dat 65 procent van de ondervraagde ouders het internetgebruik van hun kinderen volgen en te controleren welke websites er door hun kroost worden bezocht. Maar een nog groter aantal ouders heeft algemene regels rond de algemene media-comsumptie van hun kinderen. Twee op drie ouders hebben één of andere regel over het mediagebruik – televisie, internet, videogames – van hun kinderen.

De meeste ouders stelden dat digitale technologieën hun leven gemakkelijker maakt, maar hun kinderen zijn nog positiever. In die groep stelt immers 66 procent dat dergelijke toepassingen hun leven gemakkelijker maken, tegenover 69 procent bij hun ouders. In beide groepen zegt ook twee op drie ondervraagden twee of drie digitale apparaten te bezitten, al gaat het dikwijls om verschillende soorten toestellen.

Uit het onderzoek bleek dat op dit ogenblik ongeveer 93 procent van de Amerikaanse jongeren tussen twaalf en zeventien jaar. Bij hun ouders is dat zelfs 94 procent.