managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Product herkent geslacht consument

Posted by marcho on november 1st, 2007

Nieuwe technologieën zullen het in de toekomst mogelijk maken dat de winkelvloer het geslacht en de leeftijd van de consument kan herkennen en daar gericht op inspelen. Dat is één van de conclusies van een rapport van het Britse onderzoeksbureau Marketwire. Op die manier wordt het winkelen interactiever en worden interactieve elementen en strategieën uit e-commerce naar de fysieke winkelvloer overgeheveld.

“Nieuwe technologieën maken het volgens Marketwire voor retailers mogelijk om bijvoorbeeld digitale richtingsborden te installeren die de sekse en de leeftijdscategorie van de consument kunnen ontdekken, maar ook individuen kunnen onderscheiden van groepen,” aldus het magazine Marketing Online. “Dat is één van de manieren om de shopping experience theatraler te maken en de zintuigen van de consument te prikkelen.”

Marketwire verwacht ook dat het in de nabije toekomst mogelijk zal worden dat deze schermen registreren wanneer een klant naar een bepaald product in de rekken wijst, zodat men vervolgens gerelateerde advertenties op de schermen laat zien. “Wanneer het systeem een persoon detecteert, wordt het geluid van de advertenties op de schermen iets luider, om weer af te nemen als de persoon verder loopt,” aldus het rapport.

“De kosten van de installatie en het onderhoud ervan zijn weliswaar aanzienlijk, maar uit tests is al gebleken dat deze digitale schermen een efficiënte manier van adverteren kunnen vormen,” stipt Marketing Online nog aan. “Marketwire stelt dat dit soort schermen leidt tot meer aankopen en een verhoogde brand awareness.”