managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juli 19th, 2006

Autoconstructeur DaimlerChrysler hevelt de productie van de Mercedes C Coupé van Stuttgart over naar zijn Braziliaanse fabriek in Juiz de Fora. De verplaatsing zou te maken hebben met de kennis en de capaciteit in de Braziliaanse vestiging, die voortaan de enige locatie zal zijn waar de sportwagen wordt gefabriceerd. Het model wordt nochtans vooral afgezet op de Europese markt. De productie in Juiz de Fora gaat begin volgend jaar van start. DaimlerChrysler wil zich in de toekomst in Stuttgart toespitsen op de productie van de Mercedes C Sedan.

De Amerikaanse krant gaat 1.050 banen schrappen en schakelt vanaf 2008 over op een kleiner formaat. Dat verlies aan ruimte wordt opgevangen door extra pagina’s. Het concern sluit ook een drukkerij in New Jersey en brengt alle activiteiten samen in New York. De maatregelen moeten de krant een jaarlijkse besparing van 42 miljoen dollar opleveren. De krant wil daarmee inspelen op de stijgende drukkosten en het verlies van lezers en adverteerders aan het internet. Het concentreren van de activiteiten en de aankoop van een nieuwe drukpers kosten The New York Times 150 miljoen dollar. Eerder schakelden ook al USA Today en The Washington Post over naar een kleiner krantenformaat.

Azië is voor het Europese luchtvaartconcern EADS, het moederbedrijf van vliegtuigconstructeur Airbus, een belangrijke groeimarkt. Dat hebben de EADS-topmannen Louis Gallois en Thomas Enders gezegd. Zij willen over vijf jaar minstens dertig procent van de Airbus-omzet realiseren. Daarnaast wil EADS volgens de beide topmannen ook zijn activiteiten in Groot-Brittannië uitbreiden. Er wordt overwogen om er een nieuw technologiecentrum uit te bouwen. EADS zou ook denken aan een notering op de beurs van Londen. Het concern telt in Groot-Brittannië 16.000 werknemers. De Britse defensiegroep BAE Systems heeft een aandeel van twintig procent in het Europese luchtvaarconcern, maar overweegt om dat pakket te koop aan te bieden.

British Petroleum (BP) heeft in Prudhoe Bay en Milne Point (Alaska) twaalf olievelden gesloten, nadat in de krant The Financial Times berichten waren verschenen over lekkages bij meer dan vijftig olievelden. BP wil eerst de toestand van de olievelden onderzoeken voordat de activiteiten worden heraangevat. Op een aantal sites zou er sprake zijn van lekkages van antivriesmiddel, terwijl op andere locaties olie naar boven zou komen. Werknemers vertelden aan The Financial Times dat er maanden zou verder gewerkt zijn zonder in te grijpen. De Amerikaanse overheid onderzoekt op dit ogenblik ook de betrokkenheid van BP bij een olielek in Alaska, dat in maart van dit jaar werd vastgesteld. Daar was een verroeste pijplijn oorzaak van een olielek van één miljoen liter. BP riskeert daarvoor een strafrechterlijke vervolging.

Luchtvaartmaatschappij Emirates uit Dubai heeft bij de Amerikaanse constructeur Boeing tien vrachtvliegtuigen van het type B747-8 besteld. De motoren worden besteld bij het Amerikaanse General Electric. De order heeft een waarde van 3,3 miljard dollar. De toestellen zouden vanaf 2010 moeten geleverd worden. Emirates wil met deze uitbreiding van zijn vloot inspelen op de groei van de cargomarkt. Daar wordt voor de volgende twee decennia een belangrijke uitbreiding vooropgesteld. Eerder dit jaar herriep Emirates de bestelling van twee A380-vrachtvliegtuigen van Airbus. De luchtvaartmaatschappij wil het type wel inzetten voor passagiersvervoer.

Luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties moeten van de Europese Commissie in het vervolg de reële kosten vermelden. Europa aanvaardt niet langer dat kosten als luchthavenbelasting en brandstoftoelagen niet vernoemd worden bij reisaanbiedingen. Vooral budgetmaatschappijen maakten gebruik van dergelijke praktijken. Eerder werd gepoogd om de sector vrijwillig een afspraak te laten uitwerken rond eerlijke prijsvermeldingen, maar die is er nooit gekomen. De nieuwe regeling wordt in december van kracht. De prijsverschillen kunnen oplopen tot tientallen of zelfs tweehonderd euro.

Supermarktketen Delhaize is de beste communicator van de Belgische bedrijven. Dat blijkt uit een onderzoek van Institutional Investor Research Group. Bij de banken passeren KBC en Dexia voor het eerst Fortis. De brouwerijgroep InBev staat op de tweede plaats, gevolgd door KBC en Dexia. Fortis valt terug naar een negende plek. Het Luxemburgse Arcelor daalt van plaats twee naar plaats negen. Opgemerkt wordt dat in België en Luxemburg veel middelgrote bedrijven goed scoren in hun communicatie met beleggers. In de meeste landen zijn de beste scores weggelegd voor multinationals.

Het Belgische elektriciteitsnet moet gekoppeld worden aan de Britse en Duitse netten. Dat zegt Ronnie Belmans, voorzitter van de Belgische hoogspanningsbeheerder Elia. Door een dergelijke verbinding wordt volgens hem de concurrentie op de Belgische stroommarkt aangezwengeld. België heeft al goede verbindingen met Nederland en Frankrijk en zou door nieuwe connecties een knooppunt van de elektriciteitsvoorziening in Noordwest-Europa kunnen worden. Bovendien moeten er volgens Belmans nieuwe steenkool- en biomassacentrales bijkomen in de havens van Antwerpen en Zeebrugge.

Tijdens de eerste zes maand van het jaar heeft de Antwerpse haven 83,4 miljoen ton goederen behandeld. Dat is een stijging met 5 procent, hoewel er rekening was gehouden met een status-quo. Voor het hele jaar verwacht het Gemeentelijk Havenbedrijf een groei met ongeveer 6 miljoen ton. De containertrafiek vertegenwoordigt de helft van de tonnage en groeide met 10,7 procent tot 40,4 miljoen ton. Het conventioneel stukgoed kende echter een daling van ongeveer 2 procent, in belangrijke mate te danken aan de daling van de aanvoer van staal met kustschepen. Bovendien is er de concurrentie van Vlissingen voor hout en papier. Antwerpen ontving de voorbije zes maand 3,3 procent meer zeeschepen.

De Vlaming koopt jaarlijks gemiddeld 14,7 kilogram vis, schaal- en schelpdieren. Hij geeft daarbij een bedrag van 121 euro uit. De helft daarvan gaat naar verse producten. Aan de top van de consumptie staan de mosselen. De Vlaming koopt gemiddeld 3,5 kilogram mosselen per jaar. Dat is goed voor een consumptie van 0,7 tot 0,9 kilogram mosselvlees. Daarna volgen kabeljauw, vissticks, gerookte zalm, gepelde garnalen en tonijn uit blik. De consumptie van andere vissoorten, zoals tong, schol, roodbaars, forel en victoriabaars haalt een gemiddeld consumptie van amper 250 gram. Het meest geld wordt uitgegeven aan gepelde grijze garnalen. Daaraan wordt gemiddeld 10 euro per jaar besteed. Daarna volgen zalm en kabeljauw.