managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Reclame spot graag

Posted by managing21 on juli 23rd, 2006

Het fenomeen mocketing, ofwel reclame die de spot met zichzelf en het geadverteerde product drijft, is populair aan het worden onder adverteerders. Dat zegt het magazine Brandweek. Het tijdschrift geeft toe dat precieze cijfers niet bekend zijn, maar stelt dat de trend onmiskenbaar in optocht is. Eén van de voordelen van spottende reclame is volgens het tijdschrift het feit dat die langer in het geheugen blijft hangen.

 

“Vooral parodie die producten in een grappige context plaatst, is populair,” aldus Brandweek. “Adverteerders richten zich met zelfspot en humor vooral op jonge en manlijke consumenten. Zij zien in soms harde grappen en scherpe humor onder die doelgroep goede kansen om hun product te promoten.” Mocketing werkt bijzonder goed bij gsm-toestellen, auto’s en aanverwante producten.

Wel is het volgens Brandweek van belang dat de spot als authentiek ervaren wordt en niet als verkooptruc waar de jonge, reclamebewuste consument doorheen prikt. “Bovendien kan gokken met humor riskant zijn,” wordt er aan toegevoegd. “Branded entertainment als comedy kan bepaalde consumenten voor het hoofd stoten. Adverteerders weten niet goed wat voor effect dat op het merkimago heeft.”