managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juli 24th, 2006

De Nederlandse Bond van Landpachters en Eigen Grondgebruikers (BLHB) wil het Verdronken Land van Saeftinge laten afgraven in plaats van een aantal landbouwgebieden langs de Westerschelde in Zeeland te ontpolderen, zoals het provinciebestuur van Zeeland wil doen. Opgemerkt wordt dat het afgraven van het Verdronken Land van Saeftinge voor een natuurlijk eb- en vloedsysteem kan zorgen met de daarbij horende fauna en flora. De afgegraven klei zou volgens de BLHB kunnen gebruikt worden om elders dijken te verhogen of gronden te verbeteren. De organisatie stelt dat er al teveel landbouwgebied verdwijnt, terwijl er steeds meer nood is aan voedingsproducten. Het uit productie nemen van polders is volgens de BLHB dan ook ethisch onverantwoord. 

Een groep Europese bedrijven en onderzoeksinstituten werken aan software die het moet mogelijk maken om bij een vliegtuigkaping de controle over het toestel vanop afstand over te nemen. Dat meldt het magazine Der Spiegel. Voor de financiering van het project is een bedrag van 36 miljoen euro voorzien. De helft daarvan wordt aangebracht door de Europese Unie. Onder meer Airbus, Siemens en de Technische Universiteit van München werken aan het project mee. De eerste resultaten van het onderzoek zouden in oktober worden voorgesteld. Gehoopt wordt dat door deze nieuwe software de tijd van de vliegtuigkapingen tot het verleden zal behoren. De software zou ook beveiligd zijn tegen hackers.

Het aantal all-inclusive vakanties is op vier jaar tijd verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van reisorganisator Jetair. Daar vormt de formule nu 62 procent van alle vliegvakanties. De Belgische toerist kiest volgens Jetair vooral omwille van de financiële zekerheid voor deze formule. De klant weet immers exact hoeveel de reis zal kosten en hoeft er plaatse ook geen geld uit te geven. De formules is volgens Jetair afkomstig vanuit de Dominicaanse Republiek, nog altijd de populairste bestemming buiten Europa. Ook Turkije heeft volgens de touroperator snel ingespeeld op de trend. Spanje en Griekenland hebben lang gewacht met dergelijke vakanties, maar zouden volgens Jetair nu toch aan een inhaalbeweging bezig zijn.

Ongeveer 200.000 hectoliter Portugese tafelwijn zal worden verwerkt tot industriële alcohol en biobrandstof. Portugal kampt met een wijnoverschot en vroeg aan de Europese Commissie toelating om tot een crisisdistillisatie te mogen overgaan. De Europese Commissie gaf eerder al toelating aan Frankrijk, Italië, Spanje en Griekenland om zijn wijnoverschot te verwerken. Het ging daarbij om ongeveer 5,4 miljoen hectoliter. Europa wil in de toekomst jaarlijks een bedrag van 0,5 miljard euro te investeren in reclame en in de opkoop van 400.000 hectaren onrendabele wijngaarden.

Vliegtuigproducent Boeing zocht twee jaar geleden bewust de confrontatie met de Europese Unie over de startsubsidies aan concurrent Airbus om de aandacht af te leiden van problemen binnen het eigen concern. Dat heeft Boeing-topman Jim McNerney toegegeven in een interview met het NRC Handelsblad. Volgens hem zouden zijn voorgangers wellicht bewust in de clinch gegaan zijn met Airbus om de aandacht af te leiden van de grote omkoopschandalen waar Boeing mee geconfronteerd werd. McNerney voegde er aan toe dat de ruzie over de startsubsidies wellicht weldra zal bijgelegd woden en er een overeenkomst zal gesloten worden.

In Groot-Brittannië wordt gewerkt aan een fabriek voor biobutanol, een brandstof op basis van lokaal geteelde suikerbieten. De butanol kan vermengd worden met benzine en zonder aanpassingen gebruikt worden in gewone wagens. De initiatiefnemers – Associated British Foods, British Petroleum en DuPont – streven naar een jaarproductie van 70.000 ton. Het bedrijf zou volgend jaar operationeel moeten worden. Met het project is een investering van 37 miljoen euro gemoeid. Een eerste fabriek komt in het Oost-Engelse Wissington. Er wordt bovendien een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar twee grotere fabrieken met een capaciteit van 300.000 ton. DuPont heeft een patent op het productieproces van biobutanol.

De internationale graanprijzen hebben een hoogste prijsniveau sinds tien jaar bereikt. Dat heeft vooral te maken met de hoge temperaturen in Europa en de Verenigde Staten, beperkte voorraden en de groeiende vraag naar granen voor de productie van biobrandstoffen. Het Amerikaanse ministerie van landbouw spreekt zelfs over de slechtse teeltomstandigheden van de voorbije achttien jaar. De felle stijgingen kunnen op termijn leiden tot sterke prijsverhogingen voor brood, pasta, bier en andere producten op basis van granen. Op de beurs in Londen liggen de graanprijzen een kwart hoger dan begin dit jaar.

In Duitsland moet vanaf begin volgend jaar kijk- en luistergeld worden betaald voor computers en mobiele telefoons waarmee tv-programma’s kunnen worden bekeken en radioprogramma’s kunnen worden beluisterd. Computers die met internet zijn verbonden en gsm-toestellen met UMTS-technologie worden door de Duitse overheid in de toekomst beschouwd als moderne radio- en tv-toestellen. De staat kan dan maandelijks 17,03 euro kijk- en luistergeld eisen. Particulieren die al betalen voor radio en televisie, hoeven niet extra te betalen. Bedrijven zullen echter moeten betalen voor elke extra ontvangstlocatie. Ook handelaars met een kassa met internetaansluiting wordt aangeslagen voor kijk- en luistergeld. De Duitse middenstand is dan ook niet te spreken over de beslissing van de regering.

Pakistan werkt aan een atoomreactor die voldoende plutonium moet produceren voor de bouw van veertig tot vijftig atoombommen per jaar. Het land heeft volgens The Washington Post op dit ogenblik dertig tot vijftig kernkoppen op basis van uranium. Die zijn echter zwaarder en moeilijker te monteren dan kernkoppen op plutoniumbasis. Buurland India zou ruim dertig kernkoppen bezitten met plutonium. Met de uitbreiding van zijn atoomprogramma hoopt Pakistan die achterstand in te kunnen halen. Geen van beide landen heeft het Non-Proliferatieverdag tegen de verspreiding van kernwapens ondertekend.

Het stadsbestuur van Amsterdam wil dat de luchthaven van Schiphol in overheidshanden blijft. Het verzet zich dan ook met klem tegen de privatiseringsplannen van de Nederlandse minister van financiën Gerrit Zalm (VVD). Die wil 49,9 procent van de aandelen naar de beurs brengen of onderhands te verkopen aan grote beleggers. Amsterdam heeft bijna 22 procent van de Schiphol-aandelen in bezit. Voor Amsterdam is de functie van Schiphol veel belangrijker dan het maximaliseren van de winst. Het stadsbestuur stelde aan de minister voor dat Amsterdam zijn aandeel in de luchthaven zou opdrijven tot 29 procent. Amsterdam stelt dat ook de provincie Noord-Holland en eventueel ook Rotterdam mede-eigenaar zouden kunnen worden van de luchthaven. Minister Zalm vindt het voorstel van Amsterdam echter onaanvaardbaar.