managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Marketeers richten zich op de werkvloer

Posted by managing21 on juli 26th, 2006

Marketeers proberen steeds meer werknemers als doelgroep te benaderen. Dat stellen onderzoekers van de universiteit van Maryland. Adverteerders gebruiken daarbij het internet, want dat heeft als reclamemedium op de werkvloer nauwelijks concurrentie. Bovendien hebben ze meteen toegang tot een bijzonder grote doelgroep.

“Allerlei kleine frustraties op de werkvloer en de vaak lange werkdagen zetten werknemers geregeld aan om op het internet afleiding te zoeken,” aldus de onderzoekers. “Door deze werknemers te benaderen met online marketing, kunnen adverteerders hen ook als een doelgroep recruteren.”

De onderzoekers stellen dat adverteerders daardoor toegang kunnen krijgen tot een grote doelgroep. “In de Verenigde Staten mag 85 procent van de werknemers van hun baas immers voor persoonlijke doeleinden op het internet surfen,” wordt er opgemerkt.

Een bijkomend voordeel is het ontbreken van andere reclamemedia op de werkvloer. Online adverteerders hebben er volgens de onderzoekers dan ook weinig concurrentie. Werknemers kunnen immers geen televisie kijken en ook radio is heel beperkt, maar ze kunnen wel internetten.