managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Kwartaalprognoses zijn onzinnig

Posted by managing21 on juli 26th, 2006

Bedrijven moeten stoppen met het geven van kwartaalprognoses. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Business Roundtable Institute for Corporate Ethics (BRICE). Opgemerkt wordt dat deze kwartaalprognoses de korte termijnstrategie in de hand werken en dus uiteindelijk negatief uitdraaien voor de bedrijven, die beter gediend zouden zijn met een strategie op lange termijn.

“Omdat bedrijven per kwartaal hun eigen winst- en omzetdoelstellingen afgeven, rust er grote druk om deze telkens te halen en daarmee het beleggers naar de zin te maken,” schrijft Het Financieele Dagblad. “Dat vernietigt ook volgens de invloedrijkste bestuursvoorzitters van Amerikaanse bedrijven op lange termijn de beurswaarde van het bedrijf in kwestie.”

Het BRICE pleit duidelijk voor het doorbreken van de obsessie van bedrijven voor het korte termijndenken. Daarbij wordt opgemerkt dat giganten zoals Gillette en Coca-Cola al enkele tijd gestopt zijn met kwartaalprognoses. Ze worden daar ook in gevolgd door Intel, McDonald’s, Pfizer en Motorola.