managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Reclame is lesbiennes vergeten

Posted by managing21 on juli 26th, 2006

Homoseksuele mannen zijn voor adverteerders een begeerde doelgroep en er worden dan ook talloze gerichte campagnes gevoerd om de homo-cultuur te kunnen benaderen. Bij lesbiennes blijkt dat volgens het magazine echter helemaal niet het geval te zijn, of wordt de benadering helemaal verkeerd aangepakt.

“Adverteerders richten zich nauwelijks tot lesbiennes en als de doelgroep wel in beeld komt, is dat meestal via clichématige vooroordelen,” aldus Brandweek. “Lang niet alle lesbiennes zijn tegen cosmetica en modieuze kleding. Bovendien hebben ze relatief grote budgetten om te besteden.”

Brandweek stelt dat de Verenigde Staten zes tot acht miljoen lesbiennes telt. “De meeste hebben een hoge opleiding genoten en een kwart tot een derde verdient meer dan heteroseksuele vrouwen,” aldus het magazine. “Bovendien zijn ze ook vaker online dan heteroseksuele vrouwen.” Een derde van de Amerikaanse lesbische koppels heeft ook kinderen.

De vooroordelen over lesbiennes zijn volgens Brandweek onder meer te wijten aan het feit dat de meeste gegevens over de gay-markt afkomstig zijn van onderzoek naar homoseksuele mannen. Bovendien zouden adverteerders een bepaalde angst hebben om zich openlijk op de lesbische markt te begeven. “Ook gespecialiseerde tijdschriften richten zich vooral tot homoseksuele mannen,” aldus nog Brandweek.

Gesteld wordt echter dat adverteerders zich online vrijer kunnen bewegen en lesbiennes openlijker kunnen aanspreken. Het magazine voegt er aan toe dat er ook meer evenementen worden opgezet voor de totale homoseksuele bevolkingsgroep. Daarbij wordt verwezen naar de digitale Logo-zender van MTV Networks, dat gericht is op homoseksuelen.