managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juli 29th, 2006

Toyota blijft het meest waardevolle automerk in de wereld. Dat blijkt uit het meest recente onderzoek van het Amerikaanse zakenmagazine Business Week. Op de algemene lijst, aangevoerd door Coca-Cola, staat het merk op de zevende plaats. Dat is stijging met twee plaatsen tegenover vorig jaar. Business Week kent aan Toyota een waarde toe van 27,9 miljard dollar. De waarde steeg met twaalf procent. Het tweede automerk is Mercedes-Benz met een waarde van 21,8 miljard dollar. Dat is een groei met negen procent. De winst van het Duitse merk is te danken aan de succesvolle lanceringen van de S-Klasse en M-Klasse, die het beschadigde kwaliteitsimago aan het herstellen zijn. Op nummer drie staat BMW met een waarde van 19,6 miljard dollar. De top vijf vermeldt verder Honda en Ford. Daarna volgen Volkswagen, Audi, Hyundia, Porsche en Nissan.

De Europese Commissie wil de tijdelijke importheffing op Chinese en Vietnamese schoenen verlengen. Europese fabrikanten stellen dat de Chinese en Vietnamese staatssteun aan schoenfabrikanten voor een oneerlijke concurrentie zorgen. De tijdelijke importheffing was al in april ingevoerd. De twee landen leveren jaarlijks honderen miljoenen schoenen aan de Europese Unie. Peter Mandelson, Europees Commissaris voor handel, stelt een heffing van 16,5 procent voor op Chinese scheoen en 10 procent op Vietnamese schoenen. In Zuid-Europa, waar veel schoenproducenten gevestigd zijn, vindt men de voorgestelde heffing te laag. In Noord-Europa, dat vooral schoenen importeert, wordt de heffing te hoog beschouwd. Tegen eind volgende maand moet er een Europese concensus worden bereikt.

De Amerikaanse winkelketen Wal-Mart trekt zich terug uit de Duitse markt. De 85 vestigingen worden overgenomen door het Duitse Metro. Wal-Mart stapte in 1998 in de Duitse markt met de overname van 21 Wertkauf-vestigingen. Daarna volgde de overname van 74 Interspar-winkels. Wal-Mart slaagde er echter niet in om zijn Duitse activiteiten winstgevend te maken, maar eigen zeggen te wijten aan het Duitse beleid, dat stuntacties bemoeilijkt om de locale middenstand te beschermen en zeer strikte sluitingstijden hanteert. Dat leidde al tot ettelijke rechtszaken, waarbij Wal-Mart keer op keer in het ongelijk werd gesteld. Het vertrek uit Duitsland is een zware klap voor de internationale plannen van Wal-Mart, dat in Europa nu nog alleen is op de Britse markt. De Amerikaanse keten heeft wel vestigingen in Canada, Latijns-Amerika, China en Japan.

Driekwart van alle phishing-emails is gericht op gebruikers van PayPal en eBay. Dat blijkt uit een studie van internetbeveiliger Sophos. De frauders proberen de ontvanger van de emails te misleiden door een valse website die veel gelijkenissen vertoont met die van PayPal of eBay, maar ontworpen is om gebruikersgegevens en paswoorden te stelen en daar vervolgens gebruik van te maken om de bankrekeningen van de slachtoffers te plunderen. Met 54,3 procent is PayPal het grootste slachtoffer van de phishers. Veilingsite eBay krijgt 20,9 procent van de phishing-pogingen te verduren.

Het Amerikaanse olieconcern ExxonMobil heeft in het tweede kwartaal een 12 procent hogere omzet van 99 miljard dollar geboekt. Dat betekent dat de Texaanse groep in de periode van april tot en met juni per dag een omzet van meer dan één miljard dollar haalde. Dat zou een primeur zijn. De kwartaalwinst van ExxonMobil groeide met 36 procent aan tot 10,4 miljard dollar. De kans is groot dat de groep dit jaar beter doet dan in 2005, toen ze een nooit geziene winst haalde van 36 miljard dollar. ExxonMobil dankt zijn fabelachtige resultaten, zoals ook andere olieproducenten aan de fors gestegen olieprijs. Die lag het voorbije kwartaal zowat een derde hoger dan vorig jaar.

Bier in blik wordt ook in België steeds populairder. Bij Alken-Maes kende de verkoop het voorbije jaar een stijging met bijna zeven procent, terwijl de bakkenverkoop met amper een halve procent omhoog ging. Oorzaak van de stijgende populariteit is volgens Alken-Maes het gebruikscomfort. Blikjes zijn immer gemakkelijker mee te nemen, stapelen beter en moeten niet teruggebracht worden. De trend komt overgewaaid uit Frankrijk, waar zwaardere bieren als Leffe al langer in blik verkrijgbaar zijn. Volgens InBev verschillen kwaliteit en smaak niet van bier in klassieke flesjes. Daar vormt blik ongeveer twintig procent van de totale omzet. Brouwerijen zoals Duvel Moortgat blijven echter zweren bij bier in flesjes, omdat blik daar minder voor geschikt is en ook het marktsegment van de rustiger consumptie beoogt. Volgens Bier Passie Magazine doen blikjes de Belgische biercultuur echter geen goed.

De gemiddelde Belgische burger wordt armer. Dat is de conclusie van de eindverhandeling van econome Charlotte Daelemans van de universiteit van Leuven. Het gezamenlijk vermogen van alle Belgen bedraagt op dit ogenblik 618 miljard euro. Voor het eerst sinds 1980 is hier sprake van een daling. Oorzaken daarvoor zijn volgens Daelemens de beurscrash van 2000 en de lagere spaardrang van de gemiddelde Belg. Ze voegt er aan toe dat ook de strengere Europese regels op het gebied van zwart geld daar een rol in speelt. De econome stelt wel dat vrouwen steeds meer vermogen in handen zullen krijgen.

Niet alleen de nationale luchthaven van Zaventem krijgt meer passagiers over de vloer; ook de Waalse luchthavens zien hun trafieken stijgen. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar ontving de luchthaven van Bierset (Luik) 116.511 passagiers. Dat is een stijging met 25 % tegenover dezelfde periode het jaar voordien. De luchthaven van Gosselies (Charleroi) telde eind juni in totaal 981.252 passagiers. Dat is goed voor een stijging met 8,7 procent in vergelijking met de eerste zes maanden van vorig jaar. De toename wordt vooral geweten aan het grote aanbod goedkope vluchten. Zaventem ontvingt tijdens het voorbije half jaar 7,8 miljoen passagiers. Dat is een groei met 4,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

De Belgische grootbanken stellen sinds de voorbije winter hun selfbanks open voor kaarthouders van de andere banken, maar slechts 7 tot 16 procent van de klanten maakt daar ook in praktijk gebruik van. Er is wel een stijging te merken, maar volgens een woordvoerster van de KBC zijn de meeste klanten gewoon aan de look and feel van hun eigen selfbank. Bij elke transactie van een klant van een andere bank, moet die een bedrag van 0,7 euro doorstorten naar de selfbank. Door het openstellen van hun selfbanks, hebben Fortis, KBC, Dexia en ING ruim 5.000 extra geldautomaten gecreëerd. Tot vorig jaar waren er in België slechts 1.150 publieke automaten.

Er komen geen supertrucks op de Belgische wegen. De Belgische regering heeft een verzoek van de Federatie van Belgische Transporteurs (Febetra) daarover afgewezen. Supertrucks zijn vrachtwagens van 25,25 meter lengte en een toegelaten gewicht van zestig ton. Supertrucks zijn wel toegelaten op de Scandinavische wegen, terwijl in Nederland en Duitsland tests worden uitgevoerd. Federaal minister van mobiliteit Renaat Landuyt zegt echter van mening te zijn dat de tijd voor een experiment niet rijp is. Febetra hoopt nu dat de gewesten wel positief staan tegenover tests met supertrucks. Ook het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) beschouwt supertrucks als een element om het mobiliteitsprobleem te helpen aanpakken.