managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Virale marketing vooral nuttig bij technologieproducten

Posted by managing21 on juli 29th, 2006

Bijna driekwart van de consumenten laat zich bij de aankoop van een product of dienst adviseren door vrienden, bekenden of collega’s. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van Research International. Het gaat daarbij echter vooral om technisch geavanceerde producten, zoals een computer, internetaansluiting of auto wil kopen.

“Mond-aan-mond reclame wordt bij adverteerders en marketeers steeds populairder,” schrijft het Tijdschrift voor Marketing. “Maar dat lukt niet even goed bij alle soorten producten en diensten. Sommige producten lenen zich van nature beter voor mond tot mond reclame dan andere.”

Van de respondenten liet 73 procent zich voor de aankoop van een product of dienst beinvloeden. Daarbij gaat het in de eerste plaats om computers (39 procent), gevolgd door internetaansluitingen (30 procent), auto’s (27 procent), films (26 procent) en vakanties (25 procent).

Zelf geeft 79 procent van de ondervraagden graag advies over aankopen aan anderen. Ook hier gaat het in de eerste plaats over computers (47 procent), gevolgd door internetaansluitingen (46 procent), computersoftware (37 procent), camera’s (32 procent) en muziek (32 procent).