managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Luchtvaart heeft e-vracht nodig

Posted by managing21 on juni 5th, 2006

Door de hoge olieprijzen zal de wereldwijde luchtvaartsector dit jaar drie miljard dollar verlies leiden. Dat heeft de International Air Transport Association (IATA). Eerder had de organisatie gewag gemaakt van een verlies van 2,2 miljard dollar. De hogere energieprijzen overstijgen echter de gedane kostenbesparingen.

De nieuwe vooruitzichten blijven onder het verlies van 3,2 miljard dollar van het voorbije jaar, maar IATA-topman Giovanni Bisignani stelde tijdens de IATA-jaarvergadering dat onzekerheid de sector blijft beheersen. Hij stelde daarbij dat de hoge prijzen de winsten van de sector helemaal uithollen.

“De sector zal dit jaar meer dan 112 miljard dollar uitgeven aan brandstoffen,” benadrukte Bisignani. “Dat is 21 miljard dollar meer dan vorig jaar.” De voorbije drie jaar heeft de sector zijn omzet telkens met tien procent opgedreven en sinds 2001 werden de onkosten, op uitzondering van brandstof, met 13 procent gedaald.

Door die maatregelen konden de luchtvaartmaatschappijen de break-evenprijs van de brandstof van 14 dollar per vat opdrijven naar 50 dollar. Maar op dit ogenblik bedraagt de marktprijs meer dan 70 dollar. De brandstof vertegenwoordigt nu 26 procent van de onkosten, 4 procent meer dan vorig jaar.

Om winstgevend te zijn moeten luchtvaartmaatschappijen 63,3 procent van hun beschikbare capaciteit kunnen invullen, maar ze zouden dit jaar slechts aan 62,4 procent komen. Bisignani stelde dan ook dat de regeringen een aantal belemmeringen moeten wegnemen, zodat de inspanningen van de sector om efficiënter te worden, vruchten zouden kunnen afwerpen.

Daarbij verwees Bisignani naar het feit dat geen enkele regering de nodige regelgeving heeft uitgewerkt voor e-vracht. “In het internet-tijdperk is dat een groot probleem,” voerde hij aan. Maar ook de hogere taksen op de luchthavens vormen volgens de IATA-topman een probleem.

De IATA stelt dat de regeringen de luchtvaart nog altijd als een luxeproduct bestempelen, terwijl de sector in werkelijkheid een onderdeel van het dagelijkse leven is geworden. De luchtvaartmaatschappijen zijn bijzonder ongelukkig met de Franse plannen om vluchten te belasten voor hulp aan ontwikkelingslanden.

Europees Commissaris Jacques Barrot verdedigde echter de blokkering van de liberalisering van de luchtvaart. “De IATA-leden hebben de voorbije vijf jaar een verlies van 42 miljard dollar opgestapeld, maar de Europese maatschappijen hebben het voorbije jaar wel 1,3 miljard dollar winst gemaakt,” voerde hij aan.