managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Wereldwijde communicatie bijna voor een kwart mobiel

Posted by managing21 on juni 1st, 2018

Dit jaar zal 24 procent van alle mediaconsumptie een mobiel karakter hebben. Zeven jaar geleden had de mobiele sector slechts een aandeel van 5 procent in de wereldwijde mediaconsumptie. Dat blijkt uit een rapport van consulent Zenith. Het fenomeen moet volgens de onderzoekers vooral worden toegeschreven aan de snelle expansie van het mobiele internet.

In het rapport wordt verder opgemerkt dat de mobiele sector marktaandeel van nagenoeg alle andere media zal wegnemen. Tegen het einde van dit decennium zou volgens Zenith dan ook al een marktaandeel van 28 procent mogen worden verwacht.

Deze trend dwingt merken volgens de onderzoekers om de planning van hun communicatie met mobiele consumenten te heroverwegen,” zeggen de onderzoekers. Zoals kon worden verwacht, bevestigt het rapport dat de gedrukte kranten en tijdschriften de voorbije zeven jaar het meeste verlies in mediaconsumptie hebben verloren. Kranten verloren 45 procent, terwijl tijdschriften een achteruitgang van 56 procent moesten accepteren. Maar Zenith benadrukt dat ook televisie en radio werden geraakt. Het rapport schat dat de tijdsbesteding aan televisie de voorbije zeven jaar met 3 procentpunten is gekrompen, terwijl radio met 8 procentpunten is gedaald.

Zenith benadrukt dat uitgevers en omroepen een groot deel van deze verliezen in lezers, kijkers en luisteraars hebben goedgemaakt door inhoud online te verplaatsen. Tevens wordt erop gewezen dat de bioscoop wel terrein heeft gewonnen en zijn tijdsbesteding met 3 procentpunt heeft zien oplopen. Dat moet volgens het rapport worden toegeschreven aan de toegenomen investeringen van de bioscoopeigenaars en hun inspanningen om aan de klanten een betere beleving aan te bieden. Verder schat Zenith dat de gemiddelde consument dit jaar 479 minuten per dag aan media zal besteden. Dat is 12 procent meer dan zeven jaar geleden. Eind dit decennium zou het verbruik oplopen tot 492 minuten.

Zenith merkt op dat de opkomst van de mobiele sector de grenzen tussen verschillende kanalen heeft vervaagd en adviseert merken dat ze nu minder moeten focussen op platformen en meer op de instelling van de consument. “Een consument die actief naar specifieke informatie zoekt, heeft een heel andere instelling dan iemand die vakantiefoto’s deelt met vrienden of ontspanning zoekt in het bekijken van een video,” zegt Vittorio Bonori, president merkenbeleid bij Zenith. “Mobiele technologie daagt merken uit om opnieuw na te denken over de gepaste communicatie met consumenten. Merken moeten inzicht hebben in zowel de mentaliteit als de omgeving van de consument.” (Foto: Pixabay)

Lees Verder