managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Vrouwen preferen technologie boven juwelen

Posted by managing21 on augustus 2nd, 2006

Vrouwen raken steeds meer geïnteresseerd in technologie. Volgens een onderzoek van de Amerikaanse televisiezender Oxygen Network blijkt dat drie op vier vrouwen liever een nieuwe plasma-televisie hebben dan een diamanten halssnoer. De onderzoekers stellen dat de technologische kloof tussen man en vrouw voor het grootste gedeelte van de vrouwelijke bevolking nagenoeg is gedicht en dat vrouwen steeds gemakkelijker met technologie omgaan. 

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat vrouwen gemiddeld 6,6 technologische toestellen bezitten, tegenover 6,9 toestellen bij mannen. “Vier op vijf vrouwen voelen zich bovendien heel comfortabel met het gebruik van technologie,” vertelde Oxygen-topvrouw Geraldine Laybourne aan het persbureau Reuters. “Bijna de helft van de vrouwen (46 procent) lost ook zelf zijn computerproblemen op. Men maakt nog altijd de veronderstelling dat vrouwen niet zo ver gevorderd zijn met technologie dan mannen. Ik was dan ook verrast door de gelijkheid tussen man en vrouw op het gebied van technologie.”

Uit het onderzoek, uitgevoerd door het bureau TRU, bleek dat 77 procent van de ondervraagde vrouwen liever een nieuwe plasma-televisie hadden dan een diamanten halssnoer en 56 procent gaf de voorkeur aan een plasma-televisie boven een weekje vakantie in Florida. “Zelfs schoenen moeten het afleggen tegenover technologie, want 86 procent van de vrouwen heeft liever een nieuwe digitale videocamera dan een exclusief paar schoenen.” De ondervraagde vrouwen zagen zich de volgende vijf jaar nog actiever worden op het gebied van digitale camera’s, gsm-toestellen, text messaging en instant messaging.

Oxygen-topvrouw Laybourne voerde aan dat het technologiegebruik door vrouwen in de toekomst alleen nog maar zal toenemen. “Adverteerders moeten zich dan ook aanpassen aan het toenemend gebruik en de grotere kennis van technologie bij vrouwen,” benadrukte ze. “Vrouwen voelen zich daarin nog altijd miskend.” Oxygen Network is een televisiebedrijf dat geleid wordt door vrouwen. Ook het personeel bestaat hoofdzakelijk uit vrouwen.