managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on augustus 3rd, 2006

Eurotunnel krijgt bescherming tegen zijn schuldeisers. Dat heeft een rechtbank in Parijs beslist. Daardoor krijgt de uitbater van de Kanaaltunnel de gelegenheid om zijn herstructurering door te voeren en zijn schuldenberg van ongeveer 9 miljard euro af te bouwen. Eurotunnel had in mei al een voorlopige overeenkomst gesloten met de grote schuldeisers Goldman Sachs, Barclays en Macquarie Bank. De kleine schuldeisers verzetten zich tegen het plan omdat zij door de overeenkomst teveel verlies zouden leiden. Daarop vroeg Eurotunnel een bescherming aan tegen de crediteuren. Het bedrijf zegt binnen de zes maanden een overeenkomst te kunnen bereiken over een herstructurering en vermindering van de schulden. Eurotunnel voegt er aan toe een bankroet te kunnen vermijden. De schulden zijn afkomstig van de hoge aanlegkosten en het beperkt aantal gebruikers.

Pepsi en Coca-Cola verkopen in India frisdranken met restanten van bestrijdingsmiddelen die mogelijk kanker kunnen veroorzaken. Dat staat te lezen in een rapport van het Centre for Science and Environment (CSE) uit New Delhi. Uit een test bleek dat alle producten restanten van vijf verschillende bestrijdingsmiddelen bevatten. In een aantal gevallen zouden waarden genoteerd zijn die tweehonderd keer hoger lagen dan de toegelaten niveau’s. Het CSE maakte daarover drie jaar geleden al dezelfde conclusie, waarop de Indische overheid een aantal limieten voor restanten van bestrijdingsmiddelen in dranken vastlegde. Volgens het CSE heeft de Indische regering sindsdien echter niets gedaan om te controleren of die limieten ook worden nageleefd. Coca-Cola en Pepsi ontkennen dat hun producten een gevaar voor de gezondheid kunnen opleveren.

De export van Franse wijnen en sterke dranken is tijdens de eerste helft van dit jaar gestegen met 18,6 procent. Indien deze trend zich doorzet, zal de Franse wijnexport dit jaar een recordexport realiseren. Er was vooral een grote buitenlandse vraag naar Bordeaux-wijnen. De export naar de Verenigde Staten steeg met 40 procent. In 2003 boekte de Franse wijnexport een recordniveau van 7,81 miljard euro. vorig jaar haalde die omzet 7,74 miljard euro, twee procent meer dan het jaar voordien. Tijdens de eerste zes maand van dit jaar bedroeg de omzet van de export bijna vier miljard euro.

De omzet van de Duitse sportartikelenfabrikant Puma is door het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland tijdens het tweede kwartaal van dit jaar weliswaar gestegen, maar de marketinguitgaven voor hetzelfde evenement hebben wel een negatieve impact gehad op de winst. De omzet kende een groei met 38,2 procent tot 547 miljoen euro, maar de nettowinst kwam neer op 50 miljoen euro. Dat is bijna 15 procent minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf verwacht echter over het hele jaar een bedrijfsresultaat te zullen realiseren van 360 miljoen euro.

De online muziekwinkel iTunes heeft in Europa meer dan 200 miljoen songs verkocht. De muziekwinkel van Apple is ruim twee jaar actief op de Europese markt. Het eerste jaar werden 50 miljoen songs verkocht. De Europese catalogus bestaat uit ruim drie miljoen nummers van de grote platenmaatschappijen, maar ook van een duizendtal onafhankelijke labels. De dienst is actief in 17 verschillende Europese landen. De muziekwinkel werd in Europa in 2004 gelanceerd op de Britse, Franse en Duitse markt. Andere landen volgden later. Apple heeft met iTunes zopas ook een overeenkomst gesloten met Coca-Cola, dat in Europa een eigen muzieksite lanceert.

De oorlog tussen Israël en Hezbollah kost de Joodse staat ongeveer 178 miljoen euro per week. Dat meldt de Israëlische Centrale Bank. In dat bedrag werd geen rekening gehouden met een daling van de inkomsten van de toeristische industrie op middellange termijn. De Centrale Bank stelt dat de economie van Israël sterk genoeg is om de financiële gevolgen van de oorlog tegen Hezbollah gedurende één maand op te vangen. Het bruto binnenlands product van Israël zou daardoor 0,7 tot 0,9 procent dalen.

De Duitse autoconstructeur Porsche denkt weliswaar aan een supersportwagen die de concurrentie met de Bugatti Veyron moet aangaan, maar heeft daarrond nog geen officiële plannen. Met dat bericht reageert Porsche op uitlatingen in het Britse automagazine Autocar, waarin te lezen stond dat de Duitse constructeur in 2009 met een dergelijke supersportwagen op de markt zou komen. Porsche stelt dat het te vroeg is om nu al een nieuw model te lanceren na de Carrera GT. De klanten zouden dat volgens de constructeur niet nemen omdat ze dan het gevoel zouden krijgen om met een oude wagen te rijden. Porsche heeft van de Carrera GT in totaal 1.270 exemplaren verkocht.

Toyota heeft zich de voorbije maand opgewerkt tot de tweede grootste autoverkoper van de Verenigde Staten. De Japanse constructeur heeft daarbij Ford voorbij gestoken en moet alleen General Motors nog voor zich dulden. Toyota verkocht in juli 241.867 auto’s op de Amerikaanse markt. Dat is een stijging met 17,7 procent. Ford daalde met 34,2 procent tot 241.339 verkochte exemplaren. Marktleider General Motors kende een daling met 19,5 procent tot 410.332 eenheden. Honda staat op een vierde plaats met 151.349 verkochte exemplaren en springt daarmee over DaimlerChrysler, dat aan een verkoop van 150.349 auto’s kwam.

Het parfummerk 4711 staat te koop. Dat heeft eigenaar Procter & Gamble bekend gemaakt. Ook de beroemde 4711-winkel in de binnenstad van Keulen wordt verkocht. Een overnemer is nog niet gevonden. Procter & Gamble maakte ook geen verkoopprijs bekend. De groep zou wel de parfumfabriek willen behouden. De merknaam is afkomstig van de negentiende huisnummering in Keulen. De merknaam zou in 1875 zijn geregistreerd. Bestanddelen van het parfum zijn citrusvruchten, lavendel en rozemarijn. Het merk kwam in 1994 in handen van de Duitse Wella, dat op zijn beurt werd overgenomen door Procter & Gamble. De verkoop van het parfum gaat al een tijdje achteruit.

Spanje ontvangt dit jaar weliswaar meer toeristen dan vorig jaar, maar de vakantiegangers geven er minder geld uit. Dat blijkt uit cijfers van het Spaanse ministerie van toerisme. Tijdens de eerste zes maanden van het jaar werden bijna 25 miljoen toeristen geteld. Dat is zes procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Gemiddeld gaven de buitenlandse bezoekers echter 3,1 procent minder uit. Hij verbleef negen nachten in Spanje en gaf daarbij een bedrag van 770 euro uit. In totaal stegen de inkomsten uit het toerisme met 2,7 procent tot 19 miljard euro.

Meer Nieuws