managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

E-mail in buurt van direct mail

Posted by managing21 on augustus 3rd, 2006

De marketingbestedingen in e-mail komen dicht in de buurt van direct mail. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van Adforesult en Mailmedia. De onderzoekers stellen daarbij dat themareclame steeds meer plaats moet ruimen voor directe communicatie, waarvoor digitale kanalen beter geschikt zijn.

Reclamemakers proberen de consument steeds meer persoonlijk te benaderen. “Dat geschiedt vooral via digitale kanalen aangezien die relatief goedkoper zijn en een hogere effectiviteit opleveren,” aldus Adforesult. Dat verklaart volgens de onderzoekers waarom adverteerders steeds grotere gedeelten van hun budgetten vrijmaken voor online campagnes.

Er wordt echter op gewezen dat het internet als communicatiekanaal ook een aantal nadelen heeft. “Het medium werk vluchtigheid in de hand en bovendien zijn internetters weinig loyaal,” wordt er aangevoerd. Bovendien is er het probleem dat providers sommige commerciële mailcampagnes blokkeren omdat ze die – al dan niet terecht – als spam herkennen.