managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Fotokeuze verraadt smaak

Posted by managing21 on augustus 3rd, 2006

Men kan de smaak van de consument kan men perfect achterhalen door hem een collage te laten maken van foto’s en plaatjes. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Amerikaanse BuzzBack Market Research. Bovendien wordt gesteld dat door dergelijke collages ook duidelijk wordt wat de relatie is tussen een product en het zelfbeeld van de individuele consument.

BuzzBack voert aan dat tachtig procent van de communicatie niet-verbaal is. “Mensen denken niet in woorden, maar in beelden,” aldus het bureau. BuzzBack liet daarop een aantal vrouwen een keuze maken uit een aantal beelden, om zo hun onbewuste voorkeur voor cosmetica-producten zichtbaar te maken.

“De resultaten waren opvallend,” meldt het magazine Brandweek. “Wanneer ze gevraagd werden wat ze graag aan zichzelf zouden willen veranderen, koos meer dan een kwart voor een plaatje van een weegschaal. Verder bleek 75 procent belang te hechten aan gezondheid en een optimale conditie van de huid en het haar. Slechts 15 procent wou niets veranderen aan haar eigen uiterlijk.”

Naast de wegschaal was ook oog als symbool voor het uiterlijk bijzonder populair. Verder werd ook veel gegrepen naar een wolkenhemel (natuur, rust), een zonsopgang (kalmte, nieuwe dag), de mens in de natuur (sereniteit, balans, vrijheid), een vertrokken gezicht (stress, boosheid, de hectiek van alledag), een toetje (verwennerij, zoetheid, toegeeflijkheid), water (schoonheid, kalmte, natuurlijkheid), een bordje met `burned out` (vermoeidheid), een naakte vrouw met lang haar (sensueel, sexy, relaxen) en een hamburger (troostrijk, onbeheersbaar verlangen).