managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on augustus 4th, 2006

Het Brits-Australische mijnbouwconcern Rio Tinto heeft tijdens de eerste zes maand van dit jaar een recordwinst geboekt van 3,8 miljard dollar. Tijdens de eerste helft van vorig jaar bedroeg die winst 2,2 miljard dollar. Het concern, de tweede grootste grondstoffenproducent van de wereld, voegde daar aan toe dat de toename van de winst hoofdzakelijk toe te schrijven was aan de prijsstijgingen van koper- en ijzererts en de grote vraag vanuit China. Rio Tinto stelde dat deze trend zich ook in het verder verloop van het jaar nog zou doorzetten.

Voor het eerst in zijn 200-jarig bestaan heeft het wassenbeeldmuseum Tussaud’s een pornoster opgenomen in zijn collectie. De gelukkige is de Amerikaanse pornodiva Jenna Jameson. Het beeld staat in de vestiging van het Britse museum in Las Vegas. De pornoster wordt weliswaar slechts halfnaakt getoond. Bezoekers die de tatoeage op de rechterenkel van het beeld aanraken, krijgen enkele sensuele boodschappen ingefluisterd. Het beeld van de actrice staat naast Playboy-oprichter Hugh Hefner. Jameson trad ook op in enkele niet-pornografische films, zoals ‘Private Parts’. Daarnaast sprak ze ook de stem in van prostituee Candy Suxxx voor het computerspel ‘Grand Theft Auto: Vice City’.

Nadat Raul Castro het Cubaanse bewind van zijn broer Fidel heeft overgenomen, heeft het land buitenlandse journalisten geweerd. Acht buitenlandse journalisten, waaronder Cuba-kenner Eugene Robinson van The Washington Post, werden woensdagnacht bij hun aankomst op het vliegveld van Havana aangehouden en de volgende ochtend weer op een vliegtuig naar huis gezet. De Cubaanse autoriteiten hebben geen verklaring gegeven voor hun optreden. Het Cubaanse Internationale Perscentrum verweet de journalisten dat zij geen voorafgaandelijke toestemming hadden gevraagd aan de Cubaanse ambassade. Een woordvoerder stelde dat de buitenlandse pers op toeristenkaarten stiekem probeerde Cuba binnen te komen om clandestien aan het werk te gaan.

Een Chinese zakenman heeft de rechten gekocht van het silhouet van de kopstoot van Zinedine Zidane tijdens de finale van het wereldkampioenschap voetbal. Twee dagen nadat de Fransman de Italiaan Marco Materazzi met het hoofd trof, kreeg Zhao Xiaokai het idee de rechten ervan te kopen. De man heeft een bedrijf in sportartikelen. Hij wil de afbeelding gebruiken op schoenen, hoofddeksels en bierflesjes. De zakenman betaalde 250 euro voor de rechten.

Philips is niet langer de meest favoriete werkgever van Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek van Intelligence Group. De elektronica-gigant uit Eindhoven werd voorbijgestoken door de politie. Oliemaatschappij Shell staat op de derde plaats. De top tien wordt trouwens goed gevuld door bankinstellingen. De top vijf wordt immers rond gemaakt door Rabobank en ABN Amro. Even verder staan KPN (7de) en ING (8ste). Luchtvaartmaatschappij KML staat op een zesde plaats. De openbare sector is niet alleen met de politie vertegenwoordigd in de top tien, maar ook door landsverdediging (9de) en de nationale overheid (10de). Dat heeft volgens de onderzoekers vooral te maken met intensieve wervingscampagnes die door de Nederlandse overheden de jongste tijd zijn gevoerd.

Apple heeft een overeenkomst gesloten met autoconstructeurs General Motors, Ford en Mazda gestrikt om de iPod-muziekspelers van het computerbedrijf gemakkelijk te kunnen koppelen aan de stereoinstallaties van de nieuwe automodellen. Door die overeenkomst beschikt 70 procent van de nieuwe auto’s op de Amerikaanse wegen vanaf volgend jaar over een iPod-aansluiting. Eerder al had Apple enkele kleinere contracten afgesloten met individuele autofabrikanten. Bij General Motors en Ford worden alleen de Amerikaanse modellen van een iPod-aansluiting voorzien. Mazda zal het systeem echter wereldwijd invoeren.

Het Amerikaanse internetbedrijf AOL gaat nog dit jaar een kwart van zijn banen schrappen. Daarbij verliezen 5.000 mensen hun baan. AOL heeft in totaal 19.000 medewerkers in dienst, waarvan 3.000 in Europa. De afvloeiingen zijn een gevolg van een herstructurering. AOL gaat daarbij ook zijn Europese vestigingen van de hand doen. Het bedrijf zag zijn Amerikaans klantenbestand op één jaar tijd met 3,1 miljoen eenheden dalen. Het heeft er nog 17,7 abonnees. In Europa heeft AOL nog 5,6 miljoen klanten. Dat is een daling met 571.000 eenheden op één jaar tijd.

‘Grand Theft Auto: Vice City’ van producent Rockstar is op de Amerikaanse markt het meest verkochte videogame van de 21ste eeuw. Dat blijkt uit een rangschikking van de gamesite Next-Gen.Biz. De lijst omvatt games die op de markt kwamen sinds de lancering van de PlayStation 2, Xbox en GameCube. Rockstar verkocht van het game zeven miljoen exemplaren. Dat leverde een omzet op van 300 miljoen dollar. Games op draagbare spelconsoles en pc-games werden niet opgenomen. Op de tweede plaats staat ‘Halo’ van Microsoft, gevolgd door ‘Gran Turismo 3′ van SCEA.

Nederlandse biologen van het Arnhemse dierenpark Burgers’ Zoo zijn er in geslaagd duizenden stukken steen- en zacht koraal te klonen. Burgers’ Zoo werkt naar eigen zeggen aan een wereldwijd uniek levend koraalrif. De dierentuin geeft ook delen van het zelfgekweekte koraal weg aan andere aquaria in Europa. Klonen van koraal is volgens de dierentuinwoordvoerder te vergelijken met het stekken van planten. Een bioloog scheurt stukken koraal doormidden, waardoor genetisch identieke delen ontstaan. Het moeilijkste onderdeel van het proces is de gekloonde delen weer te laten groeien. De Arnhemse dierentuin wil op termijn een zelfgekweekte en gekloonde zeegemeenschap creëren met koralen, lagere diersoorten en tropische vissen.

Jongeren eten voor televisie vooral ongezonde dingen zoals chips, popcorn, tv-worstjes of snoep. Dat blijkt uit de eindverhandeling van de Leuvense sociologe Elissa Betrains. Zij stelde dat de meeste trek naar boven komt tijdens lievelingsprogramma’s. Meisjes halen vooral iets uit de kast bij human intrestprogramma’s. Voor jongens zijn dat films, voor de jongsten kinderprogramma’s. Het eten voor televisie gebeurt volgens Betrains niet echt uit honger, maar vooral uit gezelligheid. Meisjes blijken voor televisie meer te eten dan jongens. Wanneer ze in groep zijn, eten jongens volgens de sociloge meer. Meisjes zouden dat minder doen, uit vrees onbeleefd te lijken. Meisjes stoppen volgens Betrains met eten als miss België op de proppen komt. Ook tijdens bloederige scènes wordt er niet gegeten.

Meer Nieuws