managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nederlander wordt wijnliefhebber

Posted by managing21 on augustus 5th, 2006

Nederlanders drinken steeds meer wijn. Dat gaat echter ten koste van de verkoop van sterke drank. Dat blijkt uit het Nederlandse Marketingrapport Slijtersbranche 2006 van het bureau Van Es Marketing Services. De evolutie zorgt voor heel wat ongerustheid bij de Nederlandse drankenhandelaars.

“Twee jaar geleden waren gedistilleerde dranken nog het belangrijkste verkoopproduct voor de gemiddelde Nederlandse slijter, maar nu kiezen consumenten vaker voor een fles wijn,” aldus het persbureau ANP. “De verkoop van gedistilleerde dranken maakt voor de gemiddelde slijter nu 36 procent van de omzet uit, terwijl dat in 2004 nog 45 procent was.”

Het marktaandeel voor wijn steeg in dezelfde periode van 31 naar 40 procent. Aan de verkoop van alcoholvrije dranken en bier veranderde weinig. “Slijters maken zich zorgen,” aldus de onderzoekers. “Ze zijn vooral afhankelijk van de verkoop van gedistilleerde dranken. De verkoop van wijn stijgt wel, maar ze hebben veel last van de concurrentie van supermarkten. Daar groeit de verkoop van wijn nog sterker.”

Door de heroplevende economie zijn de Nederlandse slijters volgens het bureau dit jaar wel iets positiever gestemd. Ruim veertig procent verwacht meer omzet te draaien, terwijl in 2004 maar 15 procent op betere verkopen rekende.